Citroën ë-C3 Max: Někdy se to nepovede
AUTO
Malý městský vůz, známý jako C3, je tu s námi v několika generacích již od roku 2002. Aktuální generace byla představena ke konci roku 2023 a kromě klasické benzinové verze, kterou jsme již testovali, je nabízena i jako hybrid a také elektrická verze ë-C3. Vyzkoušeli jsme vrcholnou výbavu Max v elektrickém provedení.
Malých hatchbacků v podobě Citroënu C3 vznikly už miliony a během let se zejména v Evropě, což je logicky hlavní trh, staly klasickým autem do města. Nová generace, vyráběná na Slovensku a v Srbsku, je postavena na platformě Smart Car Platform, kterou chce koncern Stellantis využít celkem pro sedm modelů. Aktuálně na platformě kromě verze Aircross stojí například i nový Opel Frontera nebo Fiat Grande Panda.
Citroën C3 je prodáván s několika pohony – u základního modelu pohání přední kola tříválec s turbem a výkonem 100 koní a jedná se o jedinou verzi, která má k dispozici manuál. Hybridní verze používá stejný motor 1,2 litru, ale přidává i malý elektromotor s výkonem 29 koní. Elektrická verze přináší svých 113 koní a 124 Nm točivého momentu ve dvou verzích: buď s baterií o kapacitě 30 kWh, nebo 44 kWh. „Šťávu“ pro testované auto nabízela právě větší baterie, která je na rychlonabíječce schopná se plnit kapacitou až 100 kW.
Elektromotor je spojen s jednostupňovou převodovkou. S hmotností lehce pod 1,5 tuny (pro srovnání, základní benzinová verze váží slušných 1226 kg) zvládne maximální rychlost 132 km/h a na stovku se rozjede za 10,4 sekundy. Už z těchto strohých čísel je každému asi jasné, že tento malý hranatý Citroën je vhodný tak maximálně pro popojíždění po městě v případě, že máte doma nabíječku.
Dojezd souvisí s výbavou – základní verze You slibuje 314 km, prostřední Plus a vrcholná Max 325 km. Při reálném používání se nám takového čísla, které je vzhledem k velikosti baterie docela optimistické, dosáhnout nepodařilo. A to ani omylem. Dynamika vozu je dostatečná jen v malých rychlostech, v těch vyšších je patrné, že elektromotor je příliš slabý a kapacita baterie doslova mizí před očima. Pro běžné ježdění po republice to prostě nestačí…
Co se týče jízdních vlastností, které u dnešních malých, bezduchých elektromobilů stejně nikoho příliš nezajímají, ty jsou dle očekávání podprůměrné. Benzinová verze byla alespoň trochu čitelná, ale u elektrické verze s podivným tvarem volantu je celkem těžké se přesně trefit do zatáčky. Samotný podvozek je průměrný, s rázy od zadní jednoduché nápravy při přejezdech nerovností.
To všechno člověk u malého levného auta asi čeká, ale nás zajímalo, jestli se dají najít i nějaká pozitiva, třeba v oblasti interiéru. Starší uživatelé asi ocení, že se do ë-C3 dobře nastupuje, neboť sedadla jsou umístěna výše. Může za to platforma, takže vůz už není ani tak klasický hatchback – ty už se dneska skoro nevyrábí –, ale spíš něco jako miniaturní SUV. Když už zmiňujeme sedadla, ta jsou celkem pohodlná, tedy minimálně vpředu. Vzadu je obyčejná lavice a za ní prostor 310 litrů pro náklad. Sklopením zadních opěradel vzniká schod.
Co se týče ovládání palubních funkcí, oceňujeme alespoň těch pár tlačítek, která jsou pod displejem – nevkusně trčí z palubní desky. Přístrojový štít je velmi strohý a rozhodně nevzbuzuje žádné příjemné emoce. Fascinující je, že do spínací skříňky je nutné strkat výklopný klíček, to už se dnes nevidí. Ještě otravnější je ale neschopnost rychlého rozjezdu, protože vůz má časovou prodlevu, než pochopí, že se snažíte „zařadit“ D a rozjet se. Pro městské auto, které by mělo být obratné, je to trochu nešťastné.
Jak jste asi pochopili, běžná základní benzinová verze je ve finále mnohem levnější a o něco lepší než elektrická s malým výkonem a dojezdem. Základ se dá v aktuální akci pořídit i za odpovídajících 335 000 Kč, slabší električka v základní výbavě vyjde na 524 000 Kč, testovaná Max s větší baterií pak 664 900 Kč, což je vzhledem k získané hodnotě skutečně dost.
Plusy: vyšší posaz, nastupování, sedadla vpředu
Minusy: vyšší cena, slabý výkon i dojezd, malý komfort