Kojící Viking jako symbol inkluze nebo Satana? Dánské „Muzeum žen“ se přejmenovalo na „Muzeum genderu“

TRANSGENDER V DÁNSKU

Kojící Viking jako symbol inkluze nebo Satana? Dánské „Muzeum žen“ se přejmenovalo na „Muzeum genderu“
Dánské „Muzeum žen“ se přejmenovalo na „KØN – Muzeum genderu v Dánsku“ a představilo sochu kojícího člověka, který je napůl muž a napůl žena. Foto: KØN – Muzeum genderu v Dánsku
3
Panorama
Sdílet:

Dánské „Muzeum žen“ se přejmenovalo na „KØN – Muzeum genderu v Dánsku“ a představilo sochu kojícího člověka, který je napůl muž a napůl žena. Muzeum v dánském Aarhusu nechalo umístit před svůj vchod sochu člověka, který kojí dítě jako symbol „křížení mužského a ženského světa v dnešní společnosti“. Na sochu od dánského výtvarníka a aktivisty Askeho Jonatana Kreilgaarda, který si nechá říkat „kosmopolita“ a „humanistický vzdělávatel“ upozornil internetový magazín Pro Fide Catholica. Umělecké dílo nazvané „Agape“ se stalo fenoménem na sociálních sítích a vyvolává řadu kontroverzí, které ho přirovnávají například k satanistické bytosti Bafomet, která bývá vyobrazována s ženskými a mužskými sexuálními orgány.

Muzeum genderu v Aarhusu vystavilo sochu rodově ambivalentní postavy s penisem, která kojí novorozence ženskými ňadry. Fotografie sochy vyvolává bouřlivé reakce na sociálních sítích, kde jí aktivisté za tzv. práva transgenderových jedinců oslavují, ale také se setkává s kritikou. Někteří uživatelé Twitteru si všímají jisté podobnosti s historickou satanistickou modlou v podobě bytosti Bafomet, která je vyobrazována jako transsexuální bytost s mužskými i ženskými pohlavními orgány.

Sochu na sítích přezdívanou jako „kojící Viking“ představilo muzeum na svém facebookovém profilu se slovy: „Podívejte se na dokončení 3,5 metru vysoké sochy živého muže. Socha ‚Agape‘, kterou vytvořil umělec Aske Kreilgaard, je hybridem mezi mužským a ženským: kojícím mužem.“

KØN – Muzeum genderu v Dánsku k výstavě „Sexuální výchova v průběhu času“ uvádí, že se návštěvníci mohou seznámit s obsahem a metodami sexuální výchovy během posledních 200 let. „Výstava slouží také k výukovým účelům. V KØN – Gender muzeu v Dánsku vedeme s dětmi a mladými lidmi dialog o normách, hranicích a právech v oblasti pohlaví, těla a sexuality,“ uvádí muzeum na svém webu.

„Vizí muzea je podněcovat zvědavost, dialog, přemýšlení a poznání o významu genderu v minulosti, současnosti i budoucnosti. Naše muzeum představuje kulturní historii genderu v širší perspektivě, zahrnující všechny barvy duhy,“ tvrdí dánské muzeum, které je zčásti financováno státem.

Genderové muzeum, které se věnovalo historii žen v dánské společnosti, kromě uměleckých výstav také organizuje vzdělávací programy. Dánské muzeum genderu se kromě vydatné umělecké práce v minulosti podílelo na výuce dánských dětí, a tvrdí, že je učilo o „sexu, genderové rovnosti a demokracii“. Pouze během roku 2013 muzeum navštívilo v souvislosti s výukou více než 4000 dětí a studentů, píše regionální deník Aarhus Stifstidente.

Multimediální umělec, výtvarník a aktivista Aske Jonatan Kreilgaard se nechává označovat jako „kosmopolita“ a „humanistický vzdělávatel.“ V roce 2022 měl premiéru jeho experimentální film Prima Materia, který napsal a režíroval. Kromě toho se také angažuje v sociálním podnikání a šíří své názory ohledně dětských přistěhovalců a mladých imigrantů.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články