Normalizace jako obnovení pořádku? Bouřlivý spor historiků o učebnici pro děti

ŠKOLSTVÍ

Normalizace jako obnovení pořádku? Bouřlivý spor historiků o učebnici pro děti
Spor o učebnici soudobých dějin pokračuje, distancoval se od ní ostře ÚSTR. Foto: Shutterstock
1
Domov
Záviš Dobiašovský
Sdílet:

Učebnice soudobých dějin pro žáky z devátých tříd vyvolala opět ostrý spor mezi odborníky, tentokrát ho podrobil tvrdé kritice Ústav pro studium totalitních režimů (ÚSTR). Kontroverzi nebudí jen učebnice, ale i důvody kritiky. Zatímco z jedné strany zaznívají obvinění z neznalosti či snad dokonce záměrného klamání dětí, z druhé zase obvinění z vyřizování osobních sporů. Autoři i vydavatelství Fraus za učebnicí dějin stojí, stejně tak dostala kniha požehnání dvou recenzentů vybraných ministerstvem školství.

ÚSTR se nyní od všech vydání učebnice tvrdě distancoval, podle něj obsahuje faktografické a pedagogické chyby, které vyjmenoval v tiskové zprávě. „Učebnice obsahuje zásadní chyby, o nichž není žádná pochybnost a jež mohou uvést nezletilé žáky a studenty, jimž je tato učebnice určena, v omyl. Zkoumání a kontrole bylo podrobeno doplněné 2. vydání z roku 2023, kde nic nebránilo autorskému kolektivu opravit alespoň nejkřiklavější chyby v obsahu,“ uvádí ústav ve zprávě.

Podle nakladatelství Fraus, které učebnici vydalo, prošla kniha mnoha konzultacemi odborníků z akademických i výzkumných pracovišť a řádným recenzním řízením na ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) a jako taková byla schválena MŠMT pro výuku na základních školách.

To deníku Echo24 potvrdil i ředitel odboru základního vzdělávání ministerstva Michal Černý, který je pod schvalovací doložkou ze své funkce podepsaný. „Když nám přijde žádost o doložku, vycházíme ze seznamu recenzentů – odborníků, které ministerstvo dalo dohromady a periodicky ho konzultuje s vědeckými ústavy a vysokými školami. Jsou to odborníci mající nějaké doporučení patřičných institucí. Z tohoto seznamu se vždy vyberou dva recenzenti na danou učebnici, kteří nezávisle na sobě napíší recenzní posudky. Pokud jsou oba kladné a nejsou v nich zásadní výhrady, tak se doložka udělí. To byl případ téhle učebnice,“ řekl deníku Echo24 Michal Černý.

Jiná situace nastává v ostatních případech. Pokud jeden posudek vyjde kladně a druhý záporně, do hodnocení se zapojí další recenzent. Pokud jsou oba kladné, ale obsahují věcné výhrady, musí je nakladatel odstranit. „Ale ani to nebyl případ této učebnice. Ministerstvo nemělo žádný důvod doložku neudělit,“ dodal Černý. Jediné, o čem se podle něj v posudcích diskutovalo, byla moderní forma učebnice, o věcných chybách nepadlo ani slovo. Kniha má pracovat na moderním „badatelském“ principu, který má děti vést například i k práci s dalšími zdroji informací. Nakladatelství uvedlo, že součástí učebnice je i didaktická část a že badatelská metoda výuky může obsahovat mimo jiné i kontroverzní informace a zdroje, především u učebnic moderních dějin existují období historie, na které nemají ani historikové stejný názor.

Doložka dává zároveň ministerstvu právo k jejímu zpětnému odebrání, pokud zazní k učebnici ze strany pedagogické či „ostatní veřejnosti“ oprávněné výhrady. Podle Černého dosud žádný oficiální podnět k této doložce ale nepřišel. Zda se ministerstvo bude zabývat učebnicí i bez oficiálního podnětu není jasné.

Podle autorů se učebnice využívá na stovkách škol, jde jak o školy základní, tak střední. Autoři se pak v odpovědi na kritiku ostře ohrazují. Autoři učebnice v čele s hlavním autorem, historikem Jaroslavem Pinkasem, upozorňují, že nebyla žádná mediální diskuse o erudovanosti učebnice, jak tvrdí ÚSTR. Kritika učebnice se začala v mediích objevovat poté, co se letos v březnu objevily zprávy o problémech mezi oddělením vzdělávání a vedením ústavu.

Podle autorů bylo koncem roku 2022 s učebnicí spokojeno i současné vedení ústavu. „Vedení žádným způsobem kvalitu učebnice na osobním setkání s autory nezpochybnilo. Naopak, byli jsme svědky situace, kdy ředitel Ladislav Kudrna před zasedáním Rady ÚSTR 20. prosince 2022 využíval učebnici jako doklad úspěšné práce ÚSTR a jeho oddělení vzdělávání, když vítal nově zvolené členy rady,“ uvedli.

Ústav nyní obviňuje autory knihy z ideologického zaměření učebnice. Upozorňuje například na charakteristiku komunistického režimu, ve které autoři zmiňují i pozitivní stránky komunismu. Podle ÚSTR se jedná buď o neznalost učení marxismu-leninismu, nebo o ideologickou motivaci autorů. V učebnici se podle ústavu vyskytují také zavádějící informace nebo chybná pojmenování. Některé důležité informace naopak chybí. Jedná se například o informace o partyzánském hnutí v letech 1944 až 1945 nebo o povstání v roce 1945. Zpráva upozorňuje i na pedagogické chyby, jako je například použití vulgarismů v učebnici či zavádějící doprovodné fotografie. Ve výčtu kritizují například název kapitoly „Normalizace jako obnovení pořádku“ (v knize jsou slova normalizace a pořádek v uvozovkách).

Autoři se ohradili, že žádné připomínky k novému vydání od vedení nedostali, a nemohli je tedy do učebnice zahrnout. Vyjma několika věcných pochybení či podnětů k doplnění do příručky pro učitele ale podle autorů ústav nezveřejnil seznam chyb, nýbrž interpretací, které se zakládají na generalizované představě o žácích základních škol nebo na odlišné preferenci výběru historického obsahu.

Příklady zásadních faktografických chyb podle ÚSTRu:
(str. 16) „Co to znamenalo přihlásit se k české, německé, slovenské či romské národnosti v meziválečném Československu“ (s následně na str. 17) – „podmínka domovského práva ovšem ztěžovala situaci kočovným Romům“
Autoři zde nepřijatelně a zavádějícím způsobem, navozujícím jakousi představu rasistického přístupu čs. státu, směšují dobrovolné přihlášení se k určité kolektivní identitě (například při sčítání lidu) se stigmatizací ze strany úřadů. V případě romského etnika totiž mají na mysli zákon č. 117/1927 Sb., o potulných cikánech.

(str. 30) zdroj 2 – Sudetští Němci údajně nepoznali pravou tvář nacismu
Chybí vysvětlení o německojazyčné literatuře v ČSR Prager Abendblatt, německé vysílání Čs. rozhlasu, texty o nacistických koncentračních táborech v časopisu Sozialdemokrat, apod. (str. 42) kapitola Odboj a kolaborace jsou vyzdviženy pasivní formy odporu na okupovaném území Autory je zcela vynecháno partyzánské hnutí v letech 1944-1945 a dokonce i povstání
v květnu 1945! Je to záměr, nebo hrubá neznalost?

(str. 43) „Ústřední výbor odboje domácího“
Nic takového neexistovalo, správný název zní „Ústřední vedení odboje domácího“.

(str. 43) zdroj 3 – Dne 3. 7. 1942 se uskutečnila závěrečná manifestace z celé série veřejných setkání, na kterých se deklarovala věrnost českého národa Říši a odsuzovali se atentátníci
V textu k fotografii se přejímá dikce okupačního nacistického režimu. K používání pojmu „atentátníci“ již moderní historiografie, kterou by autoři měli znát, přispěla podrobnými vědeckými rozbory o nevhodnosti takového pojmu, především v odborných a edukačních pracích.

(str. 48) Tzv. cikánské tábory v Letech u Písku a Hodoníně u Kunštátu „spravovaly české úřady“
Chybné uvedení. Oba tábory totiž podléhaly generálnímu veliteli neuniformované protektorátní policie (orgán okupační správy). Z následných vět může žákům vyplývat zavádějící informace o českém, nikoliv německém vyhlazování Romů (Romský holokaust).

(str. 17) Židé nebyli přijímáni do Sokola v době 1. republiky
Chybí vysvětlení u zdroje 2, že to není pravda. Může to naprosto nepravdivě a nesmyslně být označeno za antisemitismus první republiky. Židé do Sokola přijímáni byli a hromadné vylučování se dělo až dne 26. 8. 1939, tedy již v době okupace nacistickým Německem.

(str. 58) K demisi v únoru 1948 se nepřipojil dostatečný počet ministrů
Nepravdivá informace, opak je pravdou. Demisi podala nadpoloviční většina ministrů (14) a prezident Beneš jmenoval taktéž 14 ministrů, a to zcela protiústavně. Je otázkou, zda se jedná o trestuhodnou neznalost autorů, nebo o opakování komunistické propagandy.

(str. 66) Charakteristika komunistického režimu
O komunistickém režimu hovořit, že nabízel „vizi sociálně spravedlivé společnosti, kde sobectví jedince ustoupí potřebám kolektivu“ a nedoplnit učení o likvidaci nepřátelských tříd, rasismu třídního původu a diktatuře proletariátu, prokazuje buďto neznalost učení
marxismu-leninismu, nebo ideologickou motivaci autorů.
Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články