Jak obelstít NATO? Itálie chce do výdajů započítat monstrózní most na Sicílii

STRATEGICKÁ STAVBA

Jak obelstít NATO? Itálie chce do výdajů započítat monstrózní most na Sicílii
Messinskou úžinu by měl překlenout nový most. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Krátce poté, co NATO schválilo navýšení obranných výdajů a bude poprvé započítávat i výdaje na infrastrukturu, přišla Itálie s kreativním řešením, jak nové parametry splnit. Italská vláda by ráda podle ministra dopravy vicepremiéra Mattea Salviniho do výdajů započítala most z pevninské části Itálie na Sicílii. Jeho prohlášením za strategickou stavbu by zároveň vládě mohlo ulehčit řadu byrokratických kroků. Projekt za 13,5 miliardy eur tak má být nejen dopravním zázrakem, ale nově i strategickou infrastrukturou NATO. Informuje například Politico nebo Reuters.

Itálie dlouhodobě vydává na obranu mezi spojenci méně než 2 % HDP. Letos by cíle měla dosáhnout přesunem peněz ve státním rozpočtu. Právě most, který by se stal největším visutým mostem na světě s hlavním rozpětím přes 3 km, má podle vlády přispět nejen k ekonomickému rozvoji jihu země, ale i k vojenské mobilitě. A v okamžiku, kdy by byl schválen za strategickou infrastrukturu, mohl by vládě výrazně pomoci s navýšením výdajů na obranu.

„Italům vysvětlíme, že bezpečnost je širší pojem než jen tanky. Abychom toho dosáhli, zaměříme se na infrastrukturu, která má i civilní využití, jako je most přes Messinskou úžinu, který spadá do konceptu obrany, protože Sicílie je platformou NATO," řekl v nedávném rozhovoru pro ekonomický deník Milano Finanza ministr zahraničí Antonio Tajani.

Podle italského ministerstva financí by prohlášení stavby za strategicky důležitou zjednodušilo řadu byrokratických procesů i potenciálních soudních sporů s místními samosprávami, které v minulosti výstavbu blokovaly.

Vláda už v dubnu přijala dokument, který most označuje za strategickou stavbu důležitou pro národní a mezinárodní bezpečnost a pro pohyb vojsk na Sicílii. Chce také most zařadit i do evropského plánu vojenské mobility, což by mohlo pomoci s financováním z Bruselu.

Podle vicepremiéra a ministra dopravy Matteo Salviniho by stavba měla započít toto léto a most by měl být vybudován do roku 2032. Poslední povolení by měl most podle Salviniho získat v červenci.

Kritici kromě zásahů do místní krajiny varují také, že by se most nacházel v jedné z nejvíce seizmicky aktivních oblastí v Evropě. Odpůrci varují také před možným vlivem mafie, která má v regionu Kalábrie i Sicílie silné pozice a je hrozbou nárůstu nákladů. Salvini ale tvrdí, že ustupovat mafii by se rovnalo „kapitulaci státu“.

Nápad na most přes Messinskou úžinu není nový. První nápady ohledně stavby mostu sahají až do antického Říma. Ve 20. století o podobném projektu mluvil i italský diktátor Mussolini. Most chtěl také vybudovat bývalý premiér Silvio Berlusconi. Jeho plánované vybudování však už dvakrát zrušily vlády, které po Berlusconim následovaly s odůvodněním, že na něj nejsou peníze. Právě po Berlusconim by měl být most podle Tajaniho pojmenován. Plán počítá s tím, že stavbu provede konsorcium vedené italskou firmou Webuild. Most bude měřit celkem 3,6 km a umožní přepravu silniční i železniční.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Trump výnosem zrušil sankce uvalené na Sýrii

KONEC SANKCÍ PROTI SÝRII

Americký prezident Donald Trump dnes podepsal výnos, kterým zrušil sankce proti Sýrii. Tento krok již dříve oznámila na tiskové konferenci mluvčí Bílého domu ...

22:06

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články