VW Golf R: 333 důvodů k potěšení

AUTO

VW Golf R: 333 důvodů k potěšení
Nejsilnější Golf současnosti se v minulém roce dočkal omlazení. Foto: archiv
4
Auto
Sdílet:

Nejsilnější Golf současnosti se v minulém roce dočkal omlazení. Hlavní změny? Zvýšení výkonu přeplňovaného dvoulitru na 333 koní, ale také drsnější výraz a uvnitř větší displeje.

Golf R historicky stojí ještě nad sportovní ikonou německého hatchbacku, tedy variantou GTI. V prvních dvou generacích spoléhal na atmosférický šestiválec, ovšem od šesté generace vsadil na přeplňovaný dvoulitr TSI, kterého se drží dodnes.

Současný Golf R je k dispozici ve dvou karosářských variantách – jako pětidveřový hatchback nebo kombi zvané Variant. Nejsilnější Golf prošel, stejně jako všechny ostatní verze osmé generace včetně o něco slabšího GTI a GTIClub s pohonem předních kol, v roce 2024 faceliftem. Ten je víceméně optický: zvenku zaujmou upravené hlavní světlomety s technologií IQ.Light LED Matrix, které zaslouží jen pochvalu. Přepracované jsou i zadní světlomety a také nárazníky.

Jednou z nejzajímavějších verzí je edice Black, rozeznatelná podle černých doplňků, speciálních lehkých 19palcových kol Estoril obutých do lepivých pneumatik Bridgestone, paketem Performance a maximální rychlostí až 270 km/h.

Jak již bylo naznačeno, poslední evoluce čtyřválce EA888 LK3 evo4 se dostala na výkon až 333 koní, a to v pásmu od 5600 do 6500 otáček. Točivý moment 420 Nm je k dispozici od 2100 do 5500 otáček. Nejvýkonnější čtyřválec pod kapotou Volkswagenu umožňuje Golfu R s celkovou hmotností 1542 kg zrychlit na stovku za 4,6 s. K přenosu točivého momentu na silnici v našem případě používá dvoustupňovou převodovku DSG a propracovaný pohon všech kol 4Motion R Performance se systémem rozdělování točivého momentu mezi jednotlivá kola zadní nápravy.

Černé doplňky už na první pohled působí velmi vyzývavě, stejně jako velká kola, skrývající černě lakované třmeny čtyřpístkových brzd, nebo čtyři koncovky příplatkového výfukového systému Akrapovič (plus 102 000 Kč). Uvnitř potěší dobrá sedadla s příjemným bočním vedením a fajn volant (až tedy na změť haptických tlačítek). Co se týče zbytku, tak je to taková černá plastová nuda doplněná o displeje, takže nic extra přitažlivého. Samozřejmě ale zůstává praktičnost hatchbacku, takže odkládacích míst je dost. A když na to přijde, vzadu se dá slušně sedět (minimálně ve dvou) a pod víkem pátých dveří se nachází 341 až 1197 litrů prostoru, což je v této třídě v pořádku. K tomu, že klasicky otravné asistenty nelze vypínat jedním tlačítkem, není asi nutné nic dodávat.

Dojem z poněkud fádního interiéru je naštěstí brzy zapomenut – jakmile se zahřeje pohonné ústrojí a pneumatiky, Golf R ukazuje, čeho je schopen. K dynamice i projevu motoru nemám žádné výtky, krásně se vytáčí, rychle reaguje a jediné zpomalení přichází od převodovky DSG v komfortním režimu při váhavějším podřazení (lze eliminovat řazením novými páčkami na volantu). Vůz má k dispozici celkem sedm různých režimů včetně trochu hravějšího Drift a Special, zaměřeného na okruhové vyžití. Ve sportovním nastavení trochu tuhne podvozek a reakce se přiostřují, režim Drift zase víc preferuje zadní nápravu s dvojicí lamelových spojek, které distribuují hnací sílu podle potřeby mezi jednotlivá zadní kola. Škoda že ani v nejostřejším režimu nemá výfuk výraznější zvuk a do interiéru proniká víceméně jen za pomoci reproduktorů.

Golf R umí být pekelně rychlým autem, ale zároveň se dokáže pohybovat zcela civilizovaně se spotřebou kolem 8 l / 100 km. V jakékoli situaci ale potěší celkově neutrálním chováním a čitelným řízením i dobrým účinkem brzd. Podvozek s velkými koly pracuje na většině povrchů báječně, jen výraznější nerovnosti způsobují nepříjemné rázy. Celkově je ale spíše citlivě naladěn, není zbytečně tvrdý nebo uskákaný.

Zatímco základní Golf s motorem 1.5 TSI stojí 658 900 Kč, vrcholný Golf R začíná na 1 324 900 Kč s tím, že dobře vybavené auto s příplatky se dostalo v našem případě až na 1 640 100 Kč. To už určitě není málo, ale pravdou je, že „erko“ funguje skutečně dobře.

 

Plusy: motor, podvozek, jízdní vlastnosti 

Minusy: vyšší cena, slabší zvukový projev, zbytečně velký displej

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články