Samotáři z Šumavy i znělka věnovaná Barťákovi
REPORTÁŽ Z KARLOVÝCH VARŮ
Karlovarský festival se nezadržitelně blíží do finále. Přijely poslední filmové hvězdy jako je Stellan Skarsgård, představily se i poslední filmy v Hlavní soutěži. Mezi nimi byl i dokument Miro Rema Raději zešílet v divočině. Tento poetický dokumentární snímek popisuje život jednovaječných dvojčat Ondřeje a Františka Klišíkových, kteří žijí uprostřed šumavských lesů a hájů mimo civilizaci. Už jejich příjezd na červený koberec před hotel Thermal stál za pozornost. Bylo to patřičně divoké i vtipné.
Miro Remo během úvodu k filmu Raději zešílet v divočině ve Velkém sále poděkoval za možnost tvořit svobodně a být autorský. „Děkuji za tu možnost v této době svobodně tvořit a vytvořit film, který se nebojí být autorský. Nebojí se doslova řezat do živého a být svobodný tak, jako jeho dva hlavní protagonisté František a Ondra Klišíkovi.”
Režisér soutěží na karlovarském festivalu už počtvrté. Naposledy zde byl před čtyřmi lety se snímkem Láska pod kapotou. Slovenský filmař známý svým zájmem o hraniční formy existence, se tentokrát vydal do šumavských lesů, kde sledoval život dvou bratrů – jednovaječných dvojčat Ondřeje a Františka Klišíkových – a jejich zvířat. Film vychází ze stejnojmenné populární knihy Aleše Palána a Jana Šibíka, která zachycuje rozhovory s devíti šumavskými samotáři.
Dva svérázní šedesátníci jsou téměř k nerozeznání, povahově však nemohli být rozdílnější. Jeden je básník a snílek, druhý pevně zakořeněný v realitě. „Od začátku mi připadali jako filmařský sen. Identičtí bratři, dvojčata s ponorkou hlubokou jako Mariánský příkop. Přesto hraví, nádherné lokace. S jejich příchodem se zrodil můj nejintenzivnější umělecký zážitek. Ocitl jsem se v dokonalém reálném ateliéru se dvěma dokonalými postavami a dokonalým konfliktem. Začala vznikat naše pohádka pro dospělé,“ uvedl Remo. Jeho vizuálně podmanivý dokument vznikal šest let a kombinuje observační přístup se stylizovanými pohádkovými motivy.
SOUVISEJÍCÍ: Franz stokrát jinak. Režisérka Agnieszka Holland představila ve Varech trailer napjatě očekávaného snímku
Autentické situace a temperamentní výměny mezi Františkem a Ondřejem se v něm prolínají s dadaistickými momenty, v nichž například k divákům promlouvá hlasem Jiřího Lábuse jejich kráva. Dalším výrazným prvkem snímku je hudba. Kromě původního soundtracku snímek provází skladby z cyklu Má vlast od Bedřicha Smetany. Do tuzemských kin film uvede distribuční společnost Aerofilms ještě letos.
Znělka bez i s Jiřím Bartoškou
Pozornosti by neměla ujít ani znělka letošního 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Na slavnostním zahájení byla premiérově představena festivalová znělka, v níž účinkuje Bolek Polívka. Ten získal Cenu prezidenta MFF Karlovy Vary na 56. ročníku MFF KV v roce 2022. Režisérem letošní festivalové znělky je dlouholetý tvůrce festivalových znělek, reklamní režisér a autor seriálu Pustina či Bez vědomí Ivan Zachariáš.
Nutno dodat, že festivalová znělka vzdává hold hned dvěma českým hereckým bardům. Letošní znělka vzpomínala na koho jiného, než na Jiřího Bartošku i jeho spolužáka a kamaráda Bolka Polívku. Ten se s Bartoškou seznámil během vojenské služby v Brně a právě Polívka mu navrhl, aby se přihlásil na herectví na JAMU. Ve znělce dojemně vzpomíná a rozpráví právě s Jiřím Bartoškou, nebo spíše s jeho nedokouřenou cigaretou a dává si žitnou i za něho.
Znělka měla premiéru během slavnostního zahájení karlovarského festivalu. „Před zhlédnutím znělky nabádám dámy, aby šetřily s líčením. Je to dojemné,“ podotkl před premiérou Polívka. Že měl herec pravdu, dokládal kompletně dojatý Velký sál hotelu Thermal. Viditelně pohnutý byl po jejím uvedení i moderátor Marek Eben. „Ještě nikdy jsem nebyl ze sponzorů tak dojatý,“ přemáhal následně emoce, když měl po skončení spotu poděkovat festivalovým sponzorům.
Černobílé festivalové znělky v režii Ivana Zachariáše se staly jedním ze symbolů filmové přehlídky. Mezi nejoblíbenější spoty, které zahajují každou festivalovou projekci, patří znělka s Johnem Malkovichem, Judem Lawem, Melem Gibsonem, Beniciem del Torem či Johnym Deppem.