Vzpomínka na láskyplné oči Jany Hlaváčové. I podivný konec v Národním

PRVNÍ HEREČKA SOUBORŮ

Vzpomínka na láskyplné oči Jany Hlaváčové. I podivný konec v Národním
Jana Hlaváčová (26. března 1938 – 13. ledna 2024). Foto: Profimedia.cz
2
Týdeník
Lukáš Novosad
Sdílet:

„Věděl jsem, že musím sáhnout do nejvyšších pater, protože i když to byla malinká role, rozsahem zanedbatelná, peněz jsem za ni také nemohl moc nabídnout, byla důležitá – stála na ní pointa celého příběhu. Nutně jsem potřeboval herečku, která by během několika vteřin na tváři uhrála všechny emoce a bylo to uvěřitelné. A tak jsem se, s jistou bázní ovšem, ozval Janě Hlaváčové a ona naštěstí souhlasila.“ Takto vzpomínal režisér Jaroslav Dudek na natáčení televizní bakalářské povídky z osmasedmdesátého roku nazvané Moje nejhezčí vzpomínka na rok pětačtyřicátý.

Muž v podání Zdeňka Řehoře se v ní po druhé světové válce po několika letech strávených v koncentráku vrací domů, prochází ulicí, v níž bydlí, a potkává sousedy, trafikanta, květinářku, se všemi se srdečně a dojemně zdraví, každý mu má co říct. Muž směřuje samozřejmě do svého bytu, to je cíl jeho cesty. Zastaví se u dveří, bázlivě zazvoní a čeká, až mu někdo otevře. Objeví se hlava jeho manželky, žena vypadá, že přiběhla možná od rozpálené plotny, ale rozhodně že byla zabraná do nějaké práce, z níž ji příchozí vyrušil.

Otevře, chce na něj hartusit, je nasupená, ale pak zaostří, lekne se, oněmí, nevěří svým očím a její výraz se přitom pořád mění: v nával štěstí, pláč a dojetí, v lásku. Skutečně to trvá několik vteřin, kamera sleduje jen její obličej v pootevřených dveřích a toto všechno v něm lze číst. Tuto povídku na rozdíl od mnoha jiných z cyklu Bakalářů televize běžně neopakuje, vlastně je nesnadné dohledat, kdy naposledy ve vysílání běžela v jiné podobě než jako režisérova vzpomínka na zmíněné natáčení, doprovázené úryvky z příběhu. Možná je vzhledem k datu výroby ideologicky potrefený, ale už pro ten výkon Jany Hlaváčové by za reprízu stál.

Před kamerou se objevovala nejčastěji v televizi a jen přehled těchto jejích rolí znovu upozorňuje na to, jak citelně nám chybějí dějiny české a československé dramatické televizní tvorby. Hlaváčová byla představitelkou nejčastěji právě takových rolí, jako je výše popsaná: seriózních žen středního věku, matek a manželek. A to nehledě na žánr – i když šlo výrazně častěji o role vážné než komické. Přestože jejím filmovým debutem byla faustovská komedie Kam čert nemůže, v níž ve svých dvaceti letech vytvořila rovnocennou spoluhráčku Miroslavu Horníčkovi, komické role se jí spíše vyhýbaly (jakkoli dnes díky vysoké frekvenci televizních opakování žije v povědomí diváků především jako Tonička, svérázná zdravotní sestra od rány ze série o životě básníků v Čechách).

Přitom opakovaně ztvárňovala ženy, kterým osud buď nakládá nezáviděníhodné zkoušky, jako je soužití s alkoholikem, anebo žen, které naopak měly vliv na osudy druhých – tak tomu bylo například v jejích historických partech. Stala se představitelkou vážného herectví, protože v sobě měla směs patosu, obyčejnosti a věcnosti, na jejichž hraně neustále balancovala. Onoho patosu, který už z českého veřejného života v podstatě zmizel a který k sobě dříve poutal všechny generace od počátků zázraku národního obrození a vytvářel kolektivní paměť.

Vliv na hereččinu nesmírnou oblibu mezi diváky však nemělo, dokonce ani na začátku devadesátých let, kdy Jana Hlaváčová spolu s manželem za velkého mediálního hluku odešli z Národního divadla.

Celý text První herečka souborů si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Kola se točí naprázdno

KOMENTÁŘ

Před volbami málokterý politik činí velká rozhodnutí bez zřetele na reakci veřejnosti. Takže když se ministr dopravy Kupka rozhodne oznámit tři týdny před ...

00:06

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články