1 Muslimská osvěta

Islámská osvěta v Německu u pivka a v dialektu. Mnoha muslimům se to nezamlouvá

, NOVÉ

Témata: , ,

Jak šířit osvětu a dostat do povědomí rodilých Němců základní fakta o islámu? Na originální a nevšední způsob již před několika lety přišel freiburgský spolek Orient Netzwerk. Ten se rozhodl německé občany „vzdělávat“ pomocí klasických pivních tácků s vytištěnými otázkami týkajícími se muslimů a jejich víry.  Iniciativa se však v poslední době setkala i s kritikou. 

„Co za člověka byl Mohammed? Jak je to s šátky? Kdo nebo co je imám? Co se dělá v mešitě? Smějí muslimští fotbalisté během ramadánu jíst?“ Na tyto a podobné otázky někteří Němci mohou najít odpovědi na dně půllitru. Přesněji pod ním. Iniciativa Orient Netzwerk svou kampaň zahájila již v roce 2016 v domovském Freiburgu s otázkami tištěnými v tamní bádenštině, tématické pivní podtácky se pak ale šířily dále. Nyní si je tak mohou ve svém rodném dialektu přečíst návštěvníci pivních hostinců i v Hesensku (hesenština) či Sasku (sasština). 

Už nějaký čas jsou svědky této iniciativy i návštěvníci pohostinských zařízení v hesenském Maintalu, kde, podobně jako v jiných městech, distribuují podniky „bierdeckely“ s naučnými otázkami o islámu. Na podtáccích lze však najít pouze dotazy, správné odpovědi vypracované skupinou islámských učenců si pak zvídaví pijáci musí najít na internetových stránkách organizace. Jsou totiž složité a dlouhé. Na to je upozorňuje informace na dolní straně tácku. Právě Maintal však odpovědi nabízí i na vlastních stránkách města.

Kampaň zde město popisuje jako „vhodný způsob“, jak si nad pivem popovídat o islámu a něco se o něm dozvědět.. „Nad dobrým pitím či jídlem si lidé v restauracích mohou promluvit a diskutovat o naléhavých nebo méně naléhavých otázkách islámu,“ píše se zde doslova. Spolek Orient Netzwerk pak zase rovnou uvádí, že nejde o žádnou kampaň s politickým podtextem. „Nejde o politickou akci, ale o čistě materiální aspekty islámu,“ vysvětlují organizátoři.

Jak v Maintalu, tak v jiných městech se celá akce stala terčem mnoha kritiků, především ze strany muslimů. Vadí jim například to, že je celá kampaň spojena právě s alkoholem. „Mohly se vytvořit třeba pohlednice, či by bylo možné umístit otázky na městské autobusy. Proč je to nakonec zrovna v hospodě?“ stěžuje si Salih Tasdirek z tamější Rady cizinců. Ta podle něho do spuštění akce vůbec nebyla přizvána. Orient Netzwerk však vylučuje, že by existoval jakýkoliv úmysl spojovat islám s alkoholem. Podle spolku nicméně celá akce slaví úspěchy a proto zvažují, že vydají podtácky s tématickými otázkami také o křesťanství a judaismu. 

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také: Pirátský radní „udal“ provozovatelky areálu kvůli lahvi vína. Kazí prý mravní výchovu dětí

Konec Disneylandu v Praze? Zakáže obří lední medvědy a omezí veterány

,

Vážení diskutující,
Echo24.cz chce umožnit svobodnou diskuzi, ale vyhrazuje si právo neukládat či mazat příspěvky urážlivé, vulgární, xenofobní, odkazy na jiné internetové stránky či takové příspěvky, které odporují obecné lidské slušnosti. Před vložením vašeho příspěvku prosím zkontrolujte, zda jste opravdu přihlášeni. V opačném případě se váš příspěvek ukáže jen na vašem monitoru, ale do diskuze se nezanese.