Španělská pošta vydala „antirasistické známky“ v barvě lidské pleti, černá stojí nejméně

Španělská pošta vydala „antirasistické známky“ v barvě lidské pleti, černá stojí nejméně
Známky rovnosti vyvolaly ve Španělsku vlnu polemiky. Foto: Španělská pošta
Svět

Echo24

Španělská státní pošta vydala sérii známek v různých barvách lidské pleti jako součást boje proti rasismu. Spojila se s neziskovými organizacemi, které proti údajnému rasismu a xenofobii dlouhodobě bojují. Propagační kampaň však vyvolala vlnu kritiky, která souvisí především s tím, že černá známka stojí nejméně (ve srovnání se známkou v bílé barvě kůže o více než polovinu méně). Pošta se brání, že se jedná o záměr, který má poukázat na nerovnost mezi jednotlivými rasami.

Akce s názvem Equality Stamps (známky rovnosti) se spustila v úterý při příležitosti prvního výročí úmrtí George Floyda, které vloni zemřel po zákroku policisty Dereka Chauvina. V nabídce španělské pošty jsou známky od typicky evropské barvy pleti, až k černé. Cenový rozdíl je přitom více než poloviční. Čistě bílá známka stojí 1,80 eura (asi 45 korun), s každým dalším odstínem směrem k černé pak cena klesá a úplně černá známka stojí 0,70 eura (necelých 18 korun).

„Čím je odstín známky tmavší, tím je levnější. Proto třeba na odeslání dopisu bude třeba využít více černých známek, než kolik by bylo potřeba s bílým odstínem. S každým odesláním tak poukazujeme na nerovnost ve společnosti,“ uvedla španělská pošta podle deníku El País ke svému počinu.

Kampaň, na které pošta spolupracovala mimo jiné s neziskovou organizací SOS Racismo, se ale nedočkala vřelého přivítání. Podle kritiků na problém sice upozorňuje, ale naopak v negativním světle a prohlubuje rozdíly mezi lidmi různé pleti. „Antirasistická kampaň, kterou zřejmě vytvořili rasisti,“ napsal satirický časopis El Jueves. Podle reakcí uživatelů nedává smysl platit za černou známku méně, pokud má na rozdíly upozorňovat, neměla by je podporovat.

Podle publicisty Emilia Holguína španělská pošta zcela jistě měla dobrou myšlenku, která se ale nesetkala s pochopením. „Pokud mluvíme o rovnosti, měla by černá známka stát stejně jako bílá. Já chápu, na co chtěla pošta upozornit, ale lidé to tak nepochopili a naopak je to naštvalo. Takže ta kampaň očividně nebyla dobře vymyšlená,“ řekl Holguín pro El País.

Proti prezentaci kampaně se nakonec postavila i madridská kancelář neziskovky SOS Racismo, která na projektu barevných známek spolupracovala. „Je to celé velmi nešťastné. Rasismus není založen jen na barvě pleti, i to je jeden z problémů, které v té kampani spatřujeme,“ řekla šéfka madridské pobočky zmíněné organizace Marita Zambranaová. „Důrazně se od projektu distancujeme a pobočky z jiných oblastí mají stejný názor,“ dodala. Tiskový mluvčí celonárodního ředitelství SOS Racismo pouze uvedl, že autoři projektu nyní procházejí obdobím reflexe, aby zjistili, co způsobilo, že projekt byl tak špatně přijat.