„Zvěrstvo a fantasmagorie.“ Zastavte Zemanův kanál, vyzývá Ostrava vládu

KRITIKA KANÁLU DUNAJ-ODRA-LABE

„Zvěrstvo a fantasmagorie.“ Zastavte Zemanův kanál, vyzývá Ostrava vládu
První etapa kanálu by měla stát zhruba 15 miliard korun. Foto: Wikimedia Commons / CC BY-SA 3.0
Domov

Echo24

Ostravští zastupitelé označili plánované vybudování vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe za zvěrstvo, ptákovinu či fantasmagorii. Podle některých se jedná také o očividnou úlitbu prezidentu Miloši Zemanovi. Zastupitelé nakonec jednomyslně schválili nesouhlas se stavbou kanálu a dopisem vyzvali vládu, aby ukončila přípravy. Dopis by měl být podle serveru Novinky.cz v nejbližších dnech odeslán předsedovi vlády Andreji Babišovi.

„Chceme, aby se projekt nedostal do fáze realizace. Je to úlitba panu prezidentovi. Osobně si myslím, že vláda ani na tento projekt nesežene peníze. Nicméně i tak musíme být připraveni a už nyní žádáme vládu, aby to zastavila,“ citují například Novinky.cz ostravského primátora Tomáše Macuru, který je mimochodem členem vládního hnutí ANO.

Macura mimo jiné uvedl, že se jedná o zastaralý a nadbytečný projekt, který patří svou koncepcí do 19. století a nikoliv do současnosti. Primátor zároveň připomněl, že odborníci dlouhodobě upozorňují na to, že stavba může může ohrozit a v horším případě i zlikvidovat ekosystém v okolí řeky Odry, která Ostravou protéká.

„Stavby ohrozí biotopy a ovlivní podzemní vody včetně zdrojů hromadného zásobování pitnou vodou. Může ohrozit i budování nových staveb a narušit statiku těch stávajících,“ upozorňovali zastupitelé, kteří stavbu během jednání označili mimo jiné za zvěrstvo či ptákovinu.

K řadě kritiků se přidala i další členka hnutí ANO Kateřina Šebestová, která je náměstkyní primátora pro životní prostředí. Podle ní došlo v regionu k výraznému útlumu koksárenství i těžby uhlí, proto nemá smysl stavět koridor pro průmyslovou lodní dopravu.

„Kraj se proměnil, odklonil se od zpracovatelského průmyslu základních surovin, který mohl generovat poptávku po lodní dopravě. Význam kanálu pro průmyslovou dopravu by tedy byl velmi sporný. Využití řeky pro rekreační plavbu je sice žádoucí, ale rozhodně nevyžaduje takové zásahy, se kterými současný záměr počítá,“ sdělila Šebestová.

„Vynakládané finanční prostředky by měly směřovat do jiných oblastí našeho regionu a přípravy projektu na vybudování vodního kanálu by se měly zastavit. V době, kdy ekonomika v celé České republice v důsledku celosvětové pandemie nemoci covid-19 krvácí, považujeme další vynakládání prostředků na megalomanský projekt za chybné rozhodnutí,“ shrnula podle serveru Novinky.cz Šebestová.

Studii proveditelnosti pro výstavbu vodního koridoru Dunaj-Odra-Labe projednala vláda na začátku října. Připravovat se má první část vodního koridoru, která by měla stát zhruba 15 miliard korun a zaměřuje se na propojení Dunaje s Odrou. Schválené přípravy projektu kritizovali opoziční politici i zástupci ekologických organizací. V regionu se proti nim postavila například Ostravská univerzita. Stavbu kanálu naopak prosazuje prezident Miloš Zeman.