Kia Optima: Dobře jezdí, dobře vypadá

Jaká je Kia Optima?

Kia Optima: Dobře jezdí, dobře vypadáAUTOTEST 7
Auto
  • František Vahala
Sdílet:

Kia je známá spíše výrobou menších aut a modelů SUV, ovšem v nabídce evropským zákazníkům nechybí ani tolik oblíbený sedan střední třídy. Zatím má ale pouze jeden motor…

Kia vyrábí model Optima již od roku 2000, a to poměrně úspěšně. Během 16 let vůz prošel dlouhým vývojem, který zatím korunuje facelift z minulého roku. Hlavní změny vnějších částí jsou patrné na přední části – zde najdeme užší masku chladiče a čelní světlomety, tvořící svým tvarem jakousi vlnovku. Kia jde s proudem ostatních, kteří tvoří stále drsnější vizáže. Světla jsou přepracována i vzadu. Auto při reálném setkání vypadá celkem elegantně, vyváženě, ovšem je na něm patrná snaha zapadnout svým designem mezi evropský standard – úzká maska chladiče například trochu připomíná produkty VW. Zmiňme ještě, že Optima je v modelovém roce 2016 trochu delší (stojí na prodlouženém rozvoru), širší a vyšší.

Hezčí interiér

Interiér vypadá po faceliftu výrazně lépe, než tomu bylo dosud. Obklopují mě kvalitní materiály a na dotek příjemná kůže, pokrývající pohodlná sedadla. Palubní deska je koncipována jednoduše, tvarovou čistotu narušují jen nutná tlačítka ovládání systémů. Jak už jsem si zvykl, velmi dobře funguje konektivita, ovládání je rychlé, intuitivní a celkově bezproblémové. Displej je vkusně zakomponován do palubní desky, takže neruší jako u některých konkurentů. Volant má trochu užší věnec a i na něm jsou rozmístěná tlačítka, ale nějak mi to nevadí…

Přední část interiéru hodnotím pozitivně, je zde dostatek odkládacích prostor a rozmístění jednotlivých ovladačů je také v pořádku. Zadní část sedanu se svažuje, což se projevuje na lehce omezeném místě pro hlavy cestujících vzadu, ovšem zásadní problém to není – běžná postava se zde pohodlně usadí a má dostatek prostoru pro kolena, a to zejména díky delšímu rozvoru vozu. Zavazadelník nabízí hodnotu 510 litrů, což je o něco méně, než najdeme u mainstreamových konkurentů. Opěradla se skládají dvoufázově, což je dnes poněkud zastaralé řešení.

Kultivovaný motor

Kia nabízí Optimu evropským zákazníkům zatím pouze s jednou motorizací – turbodieselem o objemu 1,7 litru, který proti minulosti lehce posílil a nabízí 144 koní. Točivý moment dosahuje hodnoty 340 Nm a je k dispozici od 1750/min. Nárůstu 20 Nm pomohlo nové turbodmychadlo. Turbodiesel je sice motor, který bude na starém kontinentu žádaný, ovšem sedanu o hmotnosti 1,6 tuny nabízí jen průměrnou dynamiku. Pro dravější chování mu chybí objem i výkon, což se projevuje například nutností lépe plánovat předjížděcí manévry. Může být spojen buď s manuální skříní nebo novou sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Ta zatím nefunguje optimálně a přeřazování bývá v určitých situacích celkem znát. Určitě bych rád vyzkoušel i manuál – a možná ušetřil 55 000 Kč za dvouspojku. Při normální jízdě (ostatně Optima ani k jiné nevybízí) spotřebuje vůz do 7 l/100 km, většinou ještě méně. To považuji za dobré.

Technologie
K nejvyšší výbavě lze za 55 000 Kč koupit paket Tech, který obsahuje řadu užitečných elektronických pomocníků. Patří sem systém autonomního brzdění AEB, elektronicky nastavitelné odpružení ECS (volič jízdních režimů mění nastavení auta jen mírně) či adaptivní tempomat ASCC. Zajímavostí je možnost koupit (pouze v kombinaci s převodovkou DCT) bezdrátovou nabíječku mobilních telefonů, která stojí 3000 Kč. Multimediální systém se 7palcovým displejem obsahuje i navigaci (bez příplatku), v případě výbavy Premium má větší displej. Vrcholná výbava obsahuje také povedený audiosystém Harman Kardon.

Motor je celkově kultivovaný a dobře odhlučněný, ale na dálnici je patrná vyšší úroveň aerodynamického hluku. Pochvalu zaslouží podvozek, tvořený vzpěrami McPherson a vzadu zavěšením s dvojitými lichoběžníky. Auto je agilní, při změnách směru se chová čitelně a nabízí i slušnou míru komfortu. Nerovnosti žehlí bez problémů, a to i s 18palcovými koly verze Premium. Rozhodí ho pouze vyšší příčné nerovnosti, které nezvládá se ctí skoro žádné normální auto. Celkově jsou jízdní vlastnosti orientované na komfort spíše nadprůměrné, ale jinak jízda nenabízí nic překvapivého či zajímavého. Jedná se zkrátka o normální, běžný vůz.

Kia prodává Optimu ve třech výbavových stupních, přičemž zajímavý je už prostřední stupeň s čalouněním v kombinaci látka-kůže, xenonovými světly (zadní jsou standardně LED) a bezklíčkovým přístupem. Zatímco například parkovací senzory mají všechny verze, teprve vrcholná výbava Premium nabízí inteligentní systém parkování s kamerou 360°.

Optima se dá v základní výbavě Comfort pořídit za 684 980 Kč, přičemž vrcholná verze Premium stojí 869 980 Kč. Vzhledem k bohaté výbavě nejvyšší verze se jedná o vstřícnou cenu.

Plusy:

Interiér, materiály, komfort podvozku, nízká spotřeba, dobrá cena

Minusy:

Škubání dvouspojkové převodovky, nižší výkon motoru, hlučnost při vyšších rychlostech

Verdikt:

Optima je celkem dospělé auto, které dobře vypadá, příjemně jezdí a působí hodnotně. Trochu mu zatím chybí širší nabídka motorů, vzhledem ke svému vzhledu by si zasloužila výkonnější jednotky. Výbavové stupně jsou logicky poskládané, příplatků je pouze málo a ceny vozu jsou vstřícné.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články