Letoun AirAsia se 162 pasažéry zmizel při cestě do Singapuru
proč pilot změnil trasu?
Z indonéských radarů zmizelo v neděli ráno letadlo malajsijské nízkonákladové společnosti AirAsia s celkem 162 lidmi na palubě. Letadlo ztratilo v 6:17 místního času (0:17 SEČ) kontakt s řídící věží letového provozu v Jakartě. Pátrání po stroji, který byl na cestě ze Surabaje na východní Jávě do Singapuru, pro dnešek skončilo. Další letadlo těchto aerolinií letící z Penangu do Langkawi mělo technické problémy a raději se vrátilo na výchozí letiště.
Přepravce zprávu potvrdil a sdělil, že spolu s indonéskými úřady zahájil pátrací a záchranné akce, uvedla agentura Reuters. Singapur zapojil do pátrání své letectvo a námořnictvo. Svou pomoc nabídli i Australané a Malajsijci. Pátrání nicméně komplikuje špatné počasí. BBC ve svém vysílání uvedla s odvoláním na indonéské námořnictvo, že prozatím nebyly nalezeny žádné trosky letadla. Pátrání pro dnešek kvůli tmě skončilo, oznámily indonéské úřady.
AirAsia Indonesia regrets to confirm that QZ8501 from Surabaya to Singapore has lost contact at 07:24hrs this morning http://t.co/WomRQuzcPO
— AirAsia (@AirAsia) 28. Prosinec 2014
V letadle se nacházelo 155 cestujících a sedm členů posádky. AirAsia vydala seznam, podle něhož bylo na palubě 155 Indonésanů, tři Jihokorejci, a po jednom občané Singapuru, Malajsie, Francie a Velké Británie. Z celkového počtu pasažérů bylo v letounu 16 dětí a jedno nemluvně.
#AirAsia flight #QZ8501 manifest confirms 154 adult passengers, 1 child http://t.co/LhFehpIYB0 pic.twitter.com/4UzKDsDppq
— RT (@RT_com) 28. Prosinec 2014
Search for #AirAsia flight #QZ8501 being deployed by Indonesia and Singapore. The latest http://t.co/cwxt1VWw7a pic.twitter.com/7QufAAIyeS
— Wall Street Journal (@WSJ) 28. Prosinec 2014
Zástupce ministerstva Hadi Mustofa indonéské televizní stanici MetroTV sdělil, že letoun Airbus 320-200 s číslem letu QZ 8501 odletěl ze Surabaje v 5:35 místního času (23:35 SEČ) a spojení s řídicí věží v Jakartě ztratil 42 minut poté.
Airbus řídil zkušený pilot, který měl nalétáno přes 6100 hodin. Než letadlo přestalo komunikovat, požádal o povolení odchýlit se nepatrně od trasy kvůli hustým mrakům. Chtěl totiž vystoupit do hladiny nad 11 kilometrů, aby se jim vyhnul. Podle indonéských zástupců v oblasti panuje špatné počasí a viditelnost je jenom do pěti kilometrů.
Latest on missing AirAsia Flight QZ8501 from @WSJ http://t.co/9GlSQPWkLY (Pic: EUROPEAN PRESSPHOTO AGENCY) pic.twitter.com/rlkbJ0EfgJ
— Paul Dyer (@RayDuple) 28. Prosinec 2014
PHOTO: Relatives, firends look at passenger list of #QZ8501 flight at Juanda Airport, Surabaya http://t.co/LhFehpIYB0 pic.twitter.com/h1surd3qi7
— RT (@RT_com) 28. Prosinec 2014
Families have gathered in airports as the search for the missing #AirAsia flight continues http://t.co/Qx8MpEN5gz pic.twitter.com/RzdlcI8KGS
— Jim Dalrymple II (@JimDalrympleII) 28. Prosinec 2014
Svou podporu vyjadřuje blízkým těch, kteří byli na palubě letadla, celý svět včetně Malaysia Airlines. Těm letos v březnu zmizelo na trase z Kuala Lumpur do Pekingu letadlo s 239 lidmi na palubě. Rozsáhlé pátrání po něm stále nepřináší výsledky. Stroj se podle oficiální verze zřítil 8. března v jižní části Indického oceánu západně od pobřeží Austrálie poté, co se z neznámých důvodů odklonil od své trasy. Malajsijská společnost brzy poté ztratila další letadlo, když byl 17. července nad povstaleckou východní Ukrajinou sestřelen let MH17. Zahynulo všech 298 lidí na palubě.
#staystrong @AirAsia - Our thoughts and prayers are with all family and friends of those on board QZ8501.
— Malaysia Airlines (@MAS) 28. Prosinec 2014
Další podobný případ se odehrál v roce 1999. Airbus A330 letecké společnosti Air France zmizel nad Atlantikem cestou z Rio de Janeira do Paříže. Piloti nevyslali žádný nouzový signál a vyšetřovatelé nenašli a nezjistili o osudu letadla s 228 lidmi na palubě nic celých pět dní. Pak záchranné a pátrací týmy objevily část ocasu ve vodě, nicméně samotné trosky letadla se na dně oceánu našly za dva roky. Až rok po té stanovili vyšetřovatelé příčinu neštěstí - krystalky ledu, které zablokovaly rychlostní senzory letadla, což vedlo ke smrtícímu poklesu vztlaku pod křídly.