Bez paliva letí kolem světa. Podívejte se
Solar Impulse 2
Letoun na solární pohon Solar Impulse 2 se v úterý vydal na druhou z 12 etap pokusu o první cestu kolem světa bez paliva. Letadlo odstartovalo z letiště v ománském Maskatu a směřovalo do indického Ahmadábádu.
Švýcarského pilota a psychiatra Betranda Piccarda a jeho kolegu podnikatele Andrého Borschberga čeká let dlouhý 1465 kilometrů, který mají urazit za zhruba 16 hodin, uvedla agentura AFP. Stroj letí průměrnou rychlostí mezi 50 a 100 kilometry za hodinu v maximální výšce 8500 metrů.
Solar Impulse 2 je vylepšenou verzí prvního letadla Solar Impulse, které oba průkopníci vyzkoušeli při přeletech nad Evropou, Afrikou a USA. Na povrchu má 17 248 fotovoltaických článků, které s pomocí lithiových baterií dodávají energii čtyřem motorům. Letoun má rozpětí křídel 72 metrů, což je více, než má Boeing 747. Váží ale jen 2,3 tuny, tedy asi jako větší osobní automobil.
#Solar Impulse attempts record-breaking global #flight http://t.co/8wlDDOMi8H pic.twitter.com/dzfbnEG9kc
— Alistair Gibson (@alistairgibson4) 10. Březen 2015
El avión Solar Impulse 2 empieza la segunda etapa de su viaje, la más larga de las proyectadas http://t.co/FqCqNIgNdd pic.twitter.com/OK5Yr0CYBA
— ABC.es (@abc_es) 10. Březen 2015
Cesta, kterou se svým strojem absolvují oba dva švýcarští zakladatelé projektu Solar Impulse, má trvat pět měsíců, z toho vlastní let 25 dní a a vede přes Indii, Čínu a USA. Letoun překonává vzdálenost 35 000 kilometrů.
První úsek etapy do ománského Maskatu, dlouhý asi 400 kilometrů, urazil Solar Impulse 2 za 13 hodin a dvě minuty. Do Abú Zabí, odkud se na pouť kolem zeměkoule v pondělí ráno vydal, by se měl vrátit ke konci července nebo počátkem srpna a přistát by s ním měl sedmapadesátiletý Piccard.
“@CromoUY: Solar Impulse 2, el avión que dará la vuelta al mundo sin combustible. video: http://t.co/7JOmP7SFeY pic.twitter.com/N8cvrj7s8n”
— CiberCOCO (@Ciberaxiom) 10. Březen 2015
Solar Impulse-2 gets ready for first ever solar-powered trip around the world http://t.co/6xCqL1J0iA pic.twitter.com/WXNiqzd5yh
— The Weather Network (@weathernetwork) 8. Březen 2015
Epic pictures of #SolarImpulse 2 over Abu Dhabi pic.twitter.com/aVrrSH8Ejr
— Mike Hodkinson (@mike_hodkinson) 9. Březen 2015
This morning, the Solar Impulse 2 began its elaborate fuel-free quest around the world http://t.co/l3LorKAjOg pic.twitter.com/V5HPTRZ90L
— WIRED (@WIRED) 9. Březen 2015
Podle třiašedesátiletého Borschberga je akce výzvou spíše lidskou než technickou. „Technicky vzato je to letadlo, které může letět dnem i nocí a které má prakticky nekonečnou vytrvalost,“ řekl. Pokud jde o energii stroje, nemá obavy. „Otázkou ale je, jak odolný bude pilot, až bude muset téměř celý týden letět přes oceán,“ dodal podle agentury AFP.
Weather update: some haze in #Oman. This is carefully monitored by the #MCC, so watch http://t.co/JIj9tHK6hl! pic.twitter.com/TZ9j6IL1Li
— SOLAR IMPULSE (@solarimpulse) 10. Březen 2015
Entire ‚green‘ community of India feels honored to welcome Solar Impulse-2, world‘s 1st solar-powered plane, in A‘bad pic.twitter.com/dXSrGHeLRq
— Ashish Patel (@aashishlpatel) 10. Březen 2015
Celou akci podle obou Švýcarů zajišťuje 130 lidí. Z nich 65 bude s oběma letci cestovat kolem světa a zajišťovat logistiku, zbylých 65 bude v Monaku v kontrolním středisku.
Ready for #Ahmedabad #India! Keep flying @bertrandpiccard! #solarTEAM pic.twitter.com/x3oY7nX6kj
— SOLAR IMPULSE (@solarimpulse) 10. Březen 2015
Le tour du monde de Solar Impulse 2, par @AFPgraphics #AFP pic.twitter.com/209m9gDOR3
— Agence France-Presse (@afpfr) 9. Březen 2015
Letoun na solární pohon v úterý úspěšně zvládl i druhou z 12 etap první cesty kolem světa bez paliva. Odstartoval v 06:35 místního času (03:35 SEČ) z letiště v ománském Maskatu a večer přistál v indickém Ahmadábádu. Švýcarský pilot Betrand Piccard urazil vzdálenost 1465 kilometrů za 15 hodin a 20 minut, přičemž závěrečnou fázi letu mu ztížil vítr.
Nejdelší etapou na trase bude přelet z čínského Nankingu na tichomořské Havajské ostrovy. Potrvá pět dní a pro pilota v těsném kokpitu letadla to bude velká prověrka výdrže.