AFP: Pařížané prožívají krizi a odívají se do černé
Nic než černá
S růžovým životem je konec. Pařížané se většinou oblékají do chmurných barev a v ulicích města na Seině ustoupila elegantní čerň té praktické, jež se stala uniformou v metropoli, která se s krizí noří do černé, píše agentura AFP.
Pohled do pařížského metra, kde převládají černé hábity, udivuje už jen cizince nebo ty, kdo dlouho v metropoli nepobývali. Jakoby mentalita Francouzů, tížených ekonomickou krizí, rekordní nezaměstnaností a všudypřítomným pesimismem, zanechávala stopy na obvyklé pařížské eleganci.
Kromě módy se ve Francii propadají do černě i další sektory. Pokud jde o make-up, časopisy i přes ohlašovaný návrat pestrých barev nadále chválí "ultračernou" či kouřové líčení očí. Od loňského léta návrháři vychvalují rovněž "ultračerné" zařízení domácností, jak je propagoval slavný malíř a mistr černě Pierre Soulages.
Barva – nebarva stojí nad všemi
To prý nemá nic do činění s krizí a depresí, ujišťují odborníci na módu. Tato barva - "nebarva" prý pouze stojí nade všemi ostatními barvami.
"Černá je bouřlivá barva, je to postoj, nejvyšší elegance a nejvyšší stupeň módy," ujišťuje Sophie Lafitová ze společnosti Promostyl.
"Je elegantní, moderní a hodí se pro každou příležitost," připojuje se návrhář Michel Léger, který má již několik desítek let butik v elegantní pařížské čtvrti Saint-Michel.
Černá barva zahaluje nedostatky a je zárukou určitého vzhledu, určité noblesy, vysvětluje návrhář Christian Lacroix. Přiznává, že dlouho záviděl těm, jejichž image tvořil minimalismus a černá, když měl vlastní butik proslulý jižními barvami, hlavně výraznou červení a oranžovou.
Dnes v obchodech není k mání v podstatě téměř nic jiného než černá, uvádí. "Je to bludný kruh. Návrháři soudí, že se to bude dobře prodávat, protože se to dobře prodávalo - a skutečně, prodává se to!" říká Lacroix.
"Černé oděvy dnes v sobě nemají nic agresivního, ani žádné tabu," píše historik Michel Pastoureau, který se zabývá dějinami módy.
"Černá je barva, která nejdéle odolává opakovanému praní. Ve středověku se barvíři celá desetiletí snažili ustálit tuto barvu, která byla vlastně vyhrazena těm, kdo si ji mohli dovolit, tedy bohatým a mocným, politikům či církevním činitelům," uvádí.
Pastoureau zdůrazňuje zejména význam běžného užití černě, jež podtrhává "tajnou, zakázanou, hrozivou či pohřební" dimenzi barvy bezměsíčné noci. Seznam je dlouhý: od černé ovce po černou myšlenku.
"Francouzi jsou mistry kolektivního pesimismu," zdůrazňuje Emmanuel Rivière z institutu pro průzkum veřejného mínění TNS Sofrès. "Otázku oblékání do černě lze považovat za známku tohoto pesimismu," říká.
Pokud jde o důvěru v budoucnost, jsou Francouzi v Evropě na posledním místě, ačkoli krize jiné země zasahuje citelněji, uvádí Rivière.
"Francouzi mají tendenci pohlížet na věci spíše negativně, přestože se ve Francii dosud ještě žije dobře," soudí pařížská dopisovatelka německého týdeníku WirtschaftsWoche Karin Finkenzellerová.
"Ve Francii mají lidé tendenci nasazovat si černé brýle, ale skrz černé brýle je velmi těžké spatřit slunce," říká.