'Střet zájmů? Ze Skansky odstupuji, arbitráže doběhnou'

Ministerský adept Ťok:

'Střet zájmů? Ze Skansky odstupuji, arbitráže doběhnou'NOVÉ
Dan Ťok (uprostřed) s Andrejem Babišem na konferenci v roce 2012. Foto: Foto: ČTK
2
Domov
Jan Kálal
Sdílet:

Politické aktivity Andreje Babiše podpořil mezi prvními už před třemi lety. Nyní šéf ANO oznámil nominaci ředitele Skansky Dana Ťoka na post ministra dopravy. Dotaz na střet zájmů má Ťok za logický, tvrdí ale, že jako najatý manažer se od firmy snadno ostřihne. Před nabídkou vstupu do vlády odmítl křeslo šéfa Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), na vstup do hnutí ANO zatím nemyslí.

Psal se listopad 2011, když Dan Ťok prohlásil: „Iniciativě ANO 2011 jsem projevil podporu jak za společnost Skanska, tak i za svou osobu. Já i společnost Skanska zastáváme hodnoty, které má tato iniciativa v programu, a tento názor jsem projevil v dopise adresovaném panu Babišovi.“

Píše se listopad 2014 a Ťok je kandidátem hnutí ANO na ministra dopravy. „Vyslovil jsem panu Babišovi podporu v době, kdy to bylo občanské sdružení ANO. A já se za to nestydím,“ uvedl ministerský adept na dotaz deníku ECHO24.cz.

Křeslo šéfa ŘSD odmítl, ministerské už vzal

S Babišem je kvůli problematice dopravy komunikuje dlouho. Přesto ho prý šéf ANO neoslovil, když loni v zimě sháněl ministra dopravy poprvé. A když mu pak dal nabídku šéfovat ŘSD, Ťok ji odmítl. „Nabídku na šéfa ŘSD jsem dostal. V celé té konstelaci se mi to nezdálo vhodné,“ tvrdí. Dotaz, jestli nechtěl pracovat pod končícím ministrem Antonínem Prachařem (ANO), nechá raději bez odpovědi.

Sám nevidí problém v tom, když šéf velké stavební firmy najednou usedne na post ministra dopravy, která u stejného resortu soutěží o zakázky. „Pokud bych se stal ministrem dopravy, mým zaměstnavatelem je stát a daňoví poplatníci a pracuji pro ně. Se Skanskou se musím držet na daleko, to byli bývalí kolegové,“ míní.

„Ráno jsme poslali všem zaměstnancům dopis, že odstupuji, vzdávám se všech exekutivních funkcí a budu čekat na rozhodnutí jak premiéra, tak prezidenta. Už ve Skansce exekutivně nic nerozhodují.“

Zatím je sice dál zaměstnancem firmy, ale všech exekutivních pravomocí už se vzdal ve prospěch finančního ředitele. „Ráno jsme poslali všem zaměstnancům dopis, že odstupuji, vzdávám se všech exekutivních funkcí a budu čekat na rozhodnutí jak premiéra, tak prezidenta. Už ve Skansce exekutivně nic nerozhoduji,“ uvedl. A komplikací pro něj prý není ani arbitráž týkající se dálnice D47, kde je stát ve sporu ve Skanskou. „Arbitráže doběhnou,“ zmínil.

Čtěte také: Ministr dopravy Prachař končí, nahradit ho má šéf Skansky

Jeho blízký spolupracovník falšoval účetnictví

Odpověď má i na falšování účetnictví manažery Skansky, kvůli kterému letos na českou divizi poslali auditory švédští majitelé. „Bohužel jsem zažil věc, kterou jsem nikdy nezažil. Jeden z mých nejbližších spolupracovníků mě zklamal. Vyvodili jsme z toho okamžité důsledky,“ řekl na dotaz deníku ECHO24.cz a dodal: „Když vás jeden z deseti lidí zklame, může se to stát každému. Důležité je, jak člověk zareaguje. My jsme zareagovali velmi ostře, toho člověka jsme vyhodili.“

„Na mém CV je vidět, že umím řídit. U věcí, kterým nerozumím, si nechám poradit. Použiji zdravého selského rozumu, který je důležitý a občas nám chybí.“

Ministerstvo dopravy Ťok vnímá jako horké křeslo, přesto je připravený se do něj pevně usadit. „Rozhodl jsem se využít svých zkušeností, toho, co jsme ve Skansce udělali i toho, že znám zákazníka z druhé strany. Ze strany dodavatelské. A že bych mohl celé věci pomoci,“ prohlásil vystudovaný strojní inženýr z Vysokého učení technického v Brně.

A jakou má průpravu šéf stavební firmy pro řízení ministerstva dopravy? „Nejsem stavař. Mám zkušenosti z posledních sedmi let ve Skansce. Na mém CV je vidět, že umím řídit. U věcí, kterým nerozumím, si nechám poradit. Použiji zdravého selského rozumu, který je důležitý a občas nám chybí,“ tvrdí.

ŘSD, mýtné i stabilizace resortu

Na resortu chci prioritně řešit tři věci: situaci na ŘSD, silnicích a dálnicích, dále tendr na mýtné a také celkovou stabilizaci resortu. „Stavebnictví, zejména dopravní, se zastavilo už od roku 2010. Byly to balíčky pana Bárty a všechny úsporné kroky. Zastavila se příprava. Je poměrně hodně věcí, které se mají zlepšit,“ míní. Pár lidí do svého týmu už má připravených, jména zatím zveřejňovat nechce. Zároveň tvrdí: „Nejsem příznivec personálních čistek.“

Čtěte také: Kdo je Dan Ťok

Sdílet:

Hlavní zprávy