Češi znovu utrácí. Ale hlavně za radosti, v jídle na sobě šetří
NÁVYKY V OBCHODU
Češi se po několika hubenějších letech vracejí do obchodů. Oproti dřívějšku se ale mění skladba toho, za co utrácejí. Největší nárůst útrat směřuje k nepotravinářskému zboží, zatímco za jídlo nebo návštěvy restaurací Češi utrácejí méně než dřív. Ukazují to aktuální data Českého statistického úřadu i analýzy ekonomů, podle nichž jde o známku postupného zotavování spotřeby.
„Návrat českých spotřebitelů do obchodů utěšeně pokračuje, což dokumentuje nejen samotný meziměsíční nárůst celkových tržeb, ale i jeho struktura,“ říká hlavní ekonom společnosti Investika Vít Hradil. Podle něj Češi už neutrácí jen za nezbytnosti, ale i za zboží pro radost. Tržby za nepotravinářské zboží se v březnu meziročně zvýšily o 5,1 procenta, za pohonné hmoty dokonce o 10 procent. Oproti tomu výdaje za potraviny meziročně klesly o 0,6 procenta.
Zbytné výdaje nahoru, jídlo dolů
Data ČSÚ potvrzují, že růst maloobchodních tržeb v březnu zrychlil na 3,4 procenta z únorových 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby rostly o 0,6 procenta. Klíčovým tahounem byly nákupy přes internet (+16,1 %), kosmetické a toaletní výrobky (+8,7 %) a obuv s oděvy. Naopak klesaly tržby na trzích a ve stáncích, ale i v obchodech s potravinami.
Podle ekonoma Lukáše Kovandy se tak spotřebitelský apetit obrací k „věcem zbytné povahy, jako je kosmetika“. Důvodem je nejen oživení reálných mezd, ale i odeznívání inflační vlny. „Spotřeba domácností letos potáhne celou ekonomiku,“ odhaduje Kovanda.
Podle ekonoma Deloitte Filipa Pastuchy byl březen už šestnáctým měsícem růstu maloobchodních tržeb. „Vyšší tržby byly zaznamenány ve většině sortimentních skupin, ale poprvé od roku 2023 klesly prodeje základních potravin,“ upozorňuje. Vzrostly naopak prodeje výrobků pro kulturu a rekreaci, počítačů či farmaceutických výrobků.
Češi plánují nákupy, ale zůstávají opatrní
„Češi si v letošním březnu z obchodů odnesli nejvíce zboží od listopadu 2021,“ shrnuje Vít Hradil. Podle Petra Dufka z Banky Creditas ale zůstávají spotřebitelé i přes zlepšující se finanční situaci obezřetní. „Část domácností si udržuje poměrně vysoký sklon k úsporám, které ukládají do bank a do investic,“ uvádí.
To potvrzují i trendy v restauračních službách. Průměrná cena oběda se v březnu vyšplhala na 194 korun a proti loňsku vzrostla o 3,7 procenta. Oproti roku 2020 je nárůst dokonce šedesátiprocentní. Ředitelka vnějších vztahů společnosti Edenred Aneta Martišková k tomu dodává: „Restaurace v posledních měsících narážejí na limity kupní síly zákazníků. Lidé nejsou ochotni si připlácet.“
To má dopad i na sektor služeb. Tržby za ubytování, stravování a pohostinství meziročně klesly o zhruba jedno procento – a to navzdory mírnému růstu počtu turistů. „Turisté v Česku stále volí spíše kratší pobyty,“ poznamenal prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza.
Zahrady, televize i čističky vzduchu
Kromě kosmetiky a pohonných hmot zaznamenaly silný růst i specifické segmenty spotřebního zboží. Podle obchodně-marketingového ředitele Datartu Františka Mikošky se lidé začali vybavovat do zahrady a domácnosti. „Prodeje zahradní techniky meziročně vzrostly zhruba o 30 procent, roste i obliba robotických sekaček. Zákazníci se navíc připravují na hokejové mistrovství – prodeje televizí vzrostly o deset procent.“
Zájem roste i o čističky vzduchu, mimo jiné kvůli pylové sezóně. „Češi si zjevně vybírají, za co utratí. A chtějí mít pohodlí – doma, na zahradě, i při sledování sportu,“ dodává Mikoška.