Ostrý spor napříč spektrem o zásluhy na úlevě pro auta. Hlásí se Kupka, Nerudová, Turek i ANO

AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL

Ostrý spor napříč spektrem o zásluhy na úlevě pro auta. Hlásí se Kupka, Nerudová, Turek i ANO
Kdo je strůjcem úlev pro automobilky? Zdá se, že všichni. Foto: Shutterstock
1
Domov
Jan Křovák
Sdílet:

Europoslanci ve čtvrtek schválili změny emisních norem CO2 pro nové osobní automobily a dodávky, které automobilkám poskytnou více času na splnění emisních cílů. Nově by automobilky měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Výrobci automobilů se tak podle Evropské komise vyhnou placení pokut za nesplnění emisních cílů už letos. A čeští politici se nyní přetahují o to, kdo si za tento ústupek bude moci připsat politické body. Hlásí se v podstatě všichni.

Cílem změny je podpořit evropský automobilový průmysl, který prochází rychlými technologickými změnami a čelí rostoucí konkurenci. Automobilový průmysl zaměstnává zhruba 13 milionů lidí a vytváří 14 procent hrubého domácího produktu (HDP) v Evropské unii.

Na sociální síti X se k tomu mezi prvními vyjádřila česká europoslankyně a členka největší europarlamentní frakce – Evropské lidové strany – Danuše Nerudová (STAN). „Schváleno. Evropský parlament dnes podpořil zprůměrování emisních pokut pro automobilky – jde o dosud největší změnu Green Dealu v tomto mandátu. Na tomto opatření jsem v rámci své frakce intenzivně pracovala několik měsíců. Pro mě osobně je to důkaz, že když jednáme v Bruselu konstruktivně, můžeme pro české zájmy skutečně něco změnit,“ uvedla ve čtvrtek Nerudová.

PODCAST:

„Tato úprava znamená, že pravidla budou férovější k evropskému – a hlavně českému – průmyslu. Pomůže zachovat konkurenceschopnost a pracovní místa, a přitom nijak nebrzdí přechod na nízkoemisní mobilitu,“ dodala Nerudová a poděkovala svým kolegům z hnutí STAN – ministru pro evropské záležitosti Martinu Dvořákovi a ministru průmyslu a obchodu Lukáši Vlčkovi za jejich důležitou práci v Radě EU. „Je to krásný příklad toho, že hnutí STAN razí v Evropě pragmatickou politiku, která chrání pracovní místa – zejména v regionech,“ prohlásila Nerudová.

Na její vyjádření ale ostře zareagoval ministr dopravy Martin Kupka z ODS, která je s hnutím STAN ve vládě. „Paní europoslankyně, nechci být pichlavý, ale skutečnou a viditelnou práci na tom odvedlo ministerstvo dopravy spolu s europoslanci z ECR. Návrh byl připravený už od října 2024. Za tu dobu to mohlo být na plénu EP 7x? Vy (ve smyslu EPP) jste mezitím blokovali přijetí rezoluce k automotive v EP (neustále jste na něco čekali), kdybychom neudělali koalici stejně smýšlejících států, bůh ví, jak by to dopadlo,“ uvedl Kupka na X s tím, že je rád, že hnutí STAN chce Green Deal měnit. „Počítám s tím, že se u dalších revizí můžeme opřít i o Vaše hlasy,“ dodal Kupka.

Nerudová reagovala ostře. „Pane ministře, myslíte to, pro co jste získal ve finále podporu tak maximálně sám sebe? Tak se politika v Bruselu bohužel nedělá. Neprosadili jste vůbec nic. Ani nemohli. Bez podpory EPP to totiž nejde,“ napsala Nerudová. Kupka jí pak oplatil obdobně. „Děkuji za pozoruhodně sebestřednou reakci. Stojím teda spíš o to, abychom síly ve prospěch ČR a zdravého rozumu spojovali, než ukazovali něčí ego,“ uvedl Kupka na X.

Europoslanec Ondřej Krutílek (ODS) uvedl, že souhlasí s ministrem Kupkou. „Bohužel to tak je – EPP opravdu zdržovala a pokuty pro automobilky jsme mohli v Evropském parlamentu řešit už loni na podzim. Jasně, že bez EPP nemáme většinu, jak říká Danuše Nerudová, ale právě proto to měla její frakce řešit dřív než na začátku května. Upozorňuji na to již více jak půl roku,“ uvedl na X Krutílek s tím, že nakonec se podařilo schválit „aspoň něco“. „Ale fakt jsme nemuseli nechávat celý evropský automotive v obrovské nejistotě,“ uvedl Krutílek.

O svůj kredit se hlásí ale také europoslonec Filip Turek (Přísaha & Motoristé sobě). Ten v týdnu pro Echo24 řekl, že na tom pracuje nepřetržitě od počátku svého mandátu. „Nejsem naivní, nicméně toto hlasování nám ukáže, kdo stojí na straně průmyslu a kdo na straně deindustrializace a zelené destrukce. Tyto změny mohou pak pokračovat do dalších odvětví, ale bohužel EK reaguje vždy, až se rozeběhne krize, nedovede žádný problém nejen predikovat, ale dokonce je systematicky působí,“ řekl Turek ještě před hlasováním.

Pozadu nezůstala ani europoslankyně Klára Dostálová (ANO), která stejně jako Turek patří do opoziční frakce Patriotů pro Evropu. „Půl souboje je hotovo. Povedlo se nám prosadit změny emisních norem. Díky tomu automobilky budou mít víc času. A víc času dostaneme i my. My totiž chceme nadále bojovat proti zákazu spalovacích motorů i nadále,“ uvedla Dostálová na síti X.

I na její slova reagoval zmíněný ministr Kupka. „Je jasné, že úspěch má mnoho otců. Je dobře, že jste potřebné změny podpořila. To je ale asi tak veškerá odvedená práce. Patrioty pro Evropu berou vážně nejvíc v Rusku. Akorát to není úplně v EU,“ uvedl Kupka.

Úleva pro automobilky součástí akčního plánu Komise pro evropský automobilový průmysl, který unijní exekutiva představila 5. března. Navazuje na strategický dialog o budoucnosti automobilového průmyslu, který zahájila předsedkyně EK Ursula von der Leyenová na konci ledna a jehož součástí byla otevřená veřejná konzultace a diskuse s průmyslem a dalšími zúčastněnými stranami s cílem řešit nejnaléhavější výzvy, kterým toto odvětví čelí.

 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články