Hřibovo „naprosto fatální selhání“. Praha se v létě topí v uzavírkách, objížďkách a zácpách

ROZKOPANÁ METROPOLE

Hřibovo „naprosto fatální selhání“. Praha se v létě topí v uzavírkách, objížďkách a zácpáchAKTUALIZOVÁNO
Doprava v Praze, ilustrační snímek. Foto: Tomáš Novák
2
Domov
Jan Hrdlička
Sdílet:

Vlastně nikudy se nedá projet bez problémů – tak by se dala popsat situace, na kterou si během léta stěžují mnozí obyvatelé Prahy a okolí. Letní doprava v metropoli zažívá jednu z největších krizí za poslední roky. Silnice jsou rozkopané na řadě míst současně, tramvaje stojí kvůli výlukám, metro má opakované uzavírky a náhradní autobusy se zasekávají v kolonách. Kritika míří především na primátorova radního pro dopravu Zdeňka Hřiba (Piráti).

Podle předsedy pražského ANO Ondřeje Prokopa jde o „naprosto fatální selhání“ v koordinaci dopravních uzavírek. „Doprava bývá problémem v každém velkém městě a i v Praze jsme byli v historii svědky různých dopravních problémů a kolapsů, ale to, co se děje pod náměstkem Hřibem, tu ještě nikdy nebylo,“ řekl Prokop. Kritizuje, že se opakují stejné chyby: „Rozkope se páteřní komunikace a současně i objízdné trasy.“

Hřib (Piráti): „Každý rozvoj přináší dočasné nepohodlí“

Radní pro dopravu Zdeněk Hřib v reakci pro redakci kritiku odmítá. „Kritika k dopravní situaci tady byla vždycky a bude nepochybně i po nás. Za primátorky Krnáčové se říkalo třeba ‚krndovat Prahou‘ a to se město prakticky nijak nerozvíjelo. Letos máme naproti tomu rekordní investice do dopravní infrastruktury a například zrovna včera jsem zahajoval další stavbu nové tramvajové trati v Počernické ulici. Každý rozvoj ale sebou přináší určité dočasné nepohodlí.“

Hřib upozorňuje, že na dopravu mají vliv i nenadálé události. „Dopravu v Praze neovlivňují jen pečlivě plánované a koordinované rekonstrukce a investice, ale také například havárie plynovodu, které se musí rozkopat ihned nebo karamboly v tunelu, které spolehlivě zastaví polovinu autodopravy ve městě.“

Zároveň dodává, že Praha i přes omezení vychází v mezinárodním srovnání lépe než mnohé jiné metropole:
„V žebříčku dopravních zácp u srovnatelných evropských metropolí vychází Praha zhruba uprostřed, konkrétně na 22. místě z 39 v Traffic Indexu renomované společnosti TomTom.“

„Až někdo přijde s nápadem, jak opravovat silnice bez uzavírek a dopravních omezení, dostane za to určitě Nobelovku, nebo možná i rovnou dvě,“ uvedl Hřib s tím, že uzavírky jsou nevyhnutelné. Město podle něj trpí dlouhodobým investičním dluhem v řádu desítek miliard korun. „Bohužel v minulých volebních obdobích nikdo neměl tu odvahu Prahu opravovat, protože to nepřináší politické body.“

Hřib připomíná, že došlo nejen k opravám poškozených objektů, ale i k novým stavbám: „Praha opravuje silnice a už nepadají mosty, jako když za vlády ANO spadla Trojská lávka. Opravili jsme Barrandovský most, Libeňský most, nově vznikla Štvanická lávka a staví se Dvorecký most.“

Podle něj je představa, že by se práce zcela nesouběžily, nereálná: „V Praze je 7767 ulic, takže vždy bude probíhat více akcí souběžně. Opravy a uzavírky nicméně ve městě pečlivě koordinují dopravní inženýři.“

Prokop konkrétně zmiňuje Plzeňskou ulici, která je zcela uzavřena, přestože nebyly dokončeny opravy v nedaleké Holečkově a Peroutkově. Současně je mimo provoz i Karlovarská ulice, což odřízlo západní přístup do města. Dalším příkladem je podle něj „zásadní omezení magistrály u Muzea a současné zavírání metra C“. V tomto bodě upozorňuje na absurdní situaci. „Lidé, kteří jsou ochotni odložit auto a jet MHD, nemohou, protože je Hřib místo do metra posadí do náhradního autobusu, který stojí v zácpě na rozkopané magistrále,“ popisuje situaci.

„V minulosti bylo běžné, že se koordinaci dopravních uzavírek věnoval sám primátor. Dnes je to jeden velký chaos. Primátora Svobodu doprava v hlavním městě zjevně nezajímá a Zdeněk Hřib ji neřeší, protože točí infantilní videa ve sněmovní kampani a objíždí republiku ve snaze utéct z Prahy do sněmovny,“ dodává,

DPP a TSK: Práce jsou nutné, prázdniny jsou ideální čas

Jen během prázdninových měsíců čelí Praha desítkám stavebních zásahů do dopravní infrastruktury. K nejnáročnějším patří právě rekonstrukce Karlovarské ulice, která zcela uzavírá klíčový přivaděč do města ze směru od dálnice D6. Technická správa komunikací (TSK) argumentuje špatným stavem povrchu i nutností opravit odvodnění a tramvajovou trať.

„Budou se opravovat obruby, částečně i chodníky a také kompletně odvodnění, což jsou jak uliční vpusti, tak žlaby podél té komunikace,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Objízdné trasy vedou přes Plzeňskou ulici – ta je však zároveň také rozkopaná. Rekonstrukce zde začala kvůli havarijnímu stavu plynovodu a na čas ulici zcela uzavře. Ve výsledku tak kombinace uzavírek znemožňuje plynulý příjezd do metropole z celého západu.

Nejde přitom jen o automobily. Dopravní podnik současně přistoupil k sérii výluk tramvajových a především i metropolitních linek metra. Linku C letos čeká rekordní počet omezení. Jen v srpnu je metro mimo provoz na úseku mezi Chodovem a Muzeem a o víkendu 9. a 10. srpna až po Nádraží Holešovice. Důvodem je modernizace zabezpečovacího zařízení, výměna pražců a pokračující rekonstrukce stanice Florenc.

Náhradní doprava je sice zajištěna, její efektivita je ale zpochybňována už samotnými cestujícími. Autobusy XC, které nahrazují metro, často uvíznou v týchž kolonách jako automobily. Výluky se současně dotýkaly tramvají v Nádražní, Svatovítské, Želivského nebo v centru města, kde se zároveň bourá podchod pod magistrálou u Muzea. Na řadě míst došlo ke zúžení jízdních pruhů či přeložení provozu do tramvajového pásu.

TSK argumentuje, že letní měsíce jsou pro práce vhodné, protože je na silnicích menší provoz. Podle kritiků se však příliš mnoho uzavírek soustředilo do příliš krátkého období.

Kolony v každém směru

Západní i severovýchodní vstupy do města jsou kvůli současným opravám omezeny. Opravy se týkaly a týkají také Cínovecké u D8, Kbelské, Radlické, Šárecké, Jaromírovy, Veletržní a dalších ulic. Tramvaje nejezdily například v Nádražní ulici na Smíchově, Svatovítské, Želivského nebo mezi I. P. Pavlova a Muzeem. Stanice metra Českomoravská zase oproti očekávání zůstane uzavřena až do roku 2026, stejné to bude se stanicí na Pankráci, kde se buduje přípojka pro budoucí metro D.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články