Trable generace Z: Utrácejí za luxus. Radši kabelku od Chanelu, než spořit na dům

PROBLÉMY GENERACE Z

Trable generace Z: Utrácejí za luxus. Radši kabelku od Chanelu, než spořit na dům
Lidé narození od poloviny 90. let do roku 2010 v zoufalství z nepříznivé ekonomické situace utrácejí za radosti, které přináší okamžité uspokojení. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Příslušníci generace Z více utrácejí za luxusní zboží, než aby investovali nebo si šetřili na rodinu či vlastní nemovitost. Důvodem je tvrzení mladé generace, že jejich finanční budoucnost je odsouzena předem k zániku.

Příslušníci z generace Z se domnívají, že si nikdy v životě nebudou moct koupit dům, pořídit děti nebo naspořit na důchod. Za to se ale nebojí utrácet horentní sumy za luxusní a zbytečně předražené zboží. Trh s luxusním zbožím zažívá demografický posun zákazníků a právě mileniálové a mladí spotřebitelé z generace Z ho přetvářejí. Podle analýzy od společnosti Brain & Company se předpokládá, že příslušníci generace Z budou do roku 2025 tvořit 70 procent zákazníků v luxusních obchodech a přesáhnou generaci svých rodičů.

Zpráva dále uvádí, že příslušníci z generace Z, Y a Alfa budou do roku 2030 představovat až 80 procent zákazníků na trhu s luxusním zbožím. Tento posun v chování zákazníků se netýká pouze toho, kdo nakupuje, ale také toho, jak nakupuje. Digitální věk představil nové způsoby nakupování a významným trendem je nárůst online nakupování. Magazín RetailBoss poukazuje na statistiku, která tvrdí, že 96 procent spotřebitelů z generace Z v USA za první čtvrtletí roku 2023 nakupuje alespoň jednou měsíčně na internetu.

Studie předpokládá, že výdaje generace Z na trhu s luxusním zbožím poroste třikrát rychleji až do roku 2030. Růst trhu s luxusem souvisí s nárůstem bohatství, ale také s vlivem sociálních médií a influencerů, kteří silně komunikují s mileniály. Analýza Brain & Company dále uvádí, že spotřebitelé z řad generace Z začínají nakupovat luxusní zboží ve věku 15 let (značkové kabelky, luxusní boty a drahé hodinky, šperky, oblečení a kosmetické produkty, apod.).

Lidé narození od poloviny 90. let do roku 2010 v zoufalství z nepříznivé ekonomické situace utrácejí za radosti, které přináší okamžité uspokojení. "Ekonomika nestojí za nic, globální oteplování, neustálé politické a sociální nepokoje na celém světě. Je prostě jednodušší utrácet peníze za věci, které vám přinesou okamžité uspokojení," domnívá se studentka psychologie a pedagogiky Nia Hollandová z Michiganské univerzity.

Studentka si radši koupila luxusní vintage kabelku od Chanelu za 2 500 dolarů (kolem 58 000 korun) a vyčerpala své úspory, než aby peníze investovala nebo ušetřila. Zpravodajský server CNBC doplnil, že mladší generace se domnívá, že její finanční budoucnost je odsouzena k zániku kvůli vyšším dluhům za studentské půjčky, vyšší životní náklady, změny na trhu práce či situace na trhu s nemovitostmi.

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články