Berlín čelí protestu nákladních dopravců, zemědělci zablokovali dálnici

DEMONSTRACE

Berlín čelí protestu nákladních dopravců, zemědělci zablokovali dálnici
Dvoudenní demonstrace, která začala dnes a vyvrcholí v pátek v poledne protestem u Braniborské brány. Foto: BFirstParty
1
Svět
Echo24
Sdílet:

Demonstrace nákladních dopravců dnes narušila dopravu v centru Berlína, přerušeno je také několik autobusových linek. K protestu se přidali rovněž zemědělci, kteří zablokovali dálniční nájezdy na braniborské dálnici A15 spojující Berlín s polskou hranicí. Dopravci demonstrují proti zvyšování mýta a poplatku za emise oxidu uhličitého.

Dvoudenní demonstrace, která začala dnes a vyvrcholí v pátek v poledne protestem u Braniborské brány, začala jízdou několika kolon kamionů do centra metropole. Policie očekává v centru asi 1500 kamionů a nákladních vozidel. Dopravní komplikace se po oba dny týkají především ulice 17. června, která je klíčovou tepnou spojující centrum se západní částí města.

Berlínský dopravní podnik BVG už oznámil, že kvůli demonstraci nemůže obsluhovat několik autobusových tras, mimo jiné turisty oblíbenou linku číslo 100. Ta projíždí nejzajímavějšími částmi města od Alexandrova náměstí ve východní části centra Berlína přes Braniborskou bránu k Pamětnímu kostelu císaře Viléma u zoologické zahrady.

V protestech pokračují také zemědělci, které v uplynulých dnech v jejich protestu podpořili právě nákladní dopravci. Až do odpoledne zůstávají zablokované nájezdy na dálnici A15, na přilehlé dálnici A13 z Berlína do Drážďan je naopak podle policie provoz bez komplikací.

"Jde nám jen o to, abychom na trhu přežili," řekl v dnešním rozhovoru s rozhlasovou stanicí RBB-Inforadio mluvčí logistického svazu BLV-pro Daniel Beständig. Dopravci tvrdí, že kvůli zvýšení poplatků budou muset mnozí skončit.

Jízda nákladních vozidel nad 7,5 tuny zdražila už loni v prosinci, kdy v rámci mýta začal platit emisní příplatek 200 eur (4945 Kč) za tunu oxidu uhličitého. Emisní zátěž se vypočítává podle emisní třídy konkrétního vozidla. Od letošního července se navíc mýto rozšíří i na menší nákladní vozidla pod 7,5 tuny.

"Při 10.000 kilometrech musím nyní za vozidlo platit místo 1900 eur (47.000 Kč) měsíčně 3400 eur (84.000 Kč)," řekl v reportáži rozhlasové stanice WDR řidič Klaus Michael Höhmann, který se na demonstraci do Berlína vydal ze západu Německa.

Spolková vláda kancléře Olafa Scholze si od zvýšení poplatků slibuje vybrat do roku 2027 dodatečných 30,5 miliardy eur (754 miliard Kč).

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články