Češi už mají chuť utrácet. Nejvíc za benzin a kosmetiku, na jídle naopak výrazně šetří
MALOOBCHODNÍ TRŽBY
Návrat českých spotřebitelů do obchodů utěšeně pokračuje. Tržby v českém maloobchodě bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel v březnu mírně zrychlily meziroční růst na 3,4 procenta po únorovém revidovaném zvýšení o 3,2 procenta. V meziměsíčním srovnání tržby obchodníků stouply o 0,6 procenta. Čísla dnes na webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). K meziročnímu růstu maloobchodních tržeb podle statistiků nejvíc přispěl internetový prodej a prodej pohonných hmot, naopak na potravinách Češi viditelně šetří.
"Oproti loňskému březnu se zvýšily tržby za prodej pohonných hmot a nepotravinářského zboží. Prodej prostřednictvím internetu a prodej pohonných hmot přispěly k celkovému růstu maloobchodu nejvíce. Naopak nižší tržby jsme zaznamenali za prodej potravin a u specializovaných prodejen s výrobky pro domácnost," uvedla vedoucí oddělení statistiky obchodu, dopravy a služeb ČSÚ Jana Gotvaldová. Tržby za pohonné hmoty meziročně vzrostly o deset procent, za nepotravinářské zboží o 5,1 procenta, naopak za potraviny klesly o 0,6 procenta.
K růstu (tržeb) tentokrát nepřispívají pouze nezbytnosti, jako jsou potraviny či kosmetické a farmaceutické výrobky, ale i zboží „pro radost“, všímá si ve struktuře současných čísel hlavní ekonom investiční společnosti INVESTIKA Vít Hradil. "Jde o potvrzení, že spotřeba domácností letos potáhne celou ekonomiku," dodává k tomu Lukáš Kovanda, Hlavní ekonom, Trinity Bank.
Na druhou stranu je patrné, že v březnu klesly útraty za potraviny, což ekonomové dávají nejčastěji do souvislosti s načasováním velikonočních svátků na duben. Důvodem poklesu tržeb za potraviny je ale kromě termínu velikonočních svátků i zvyšování cen zemědělských komodit, uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. "V prvních měsících roku se zvedaly ceny komodit o více než deset procent, aniž by pro to většinou byly objektivní důvody," doplnil. Vliv má ale podle něj také větší zájem o produkty privátních značek, které jsou levnější než produkty od tradičních značek, ale kvalita zůstává stejná.
V prodejnách s kosmetickými a toaletními výrobky lidé utratili meziročně víc o 8,7 procenta, s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,1 procenta, s výrobky pro kulturu, sport a rekreaci o 5,4 procenta, s počítačovým a komunikačním zařízením o 3,7 procenta a s oděvy a obuví o 1,3 procenta. Klesly naopak tržby v obchodech s výrobky pro domácnost o 4,8 procenta.
Ve specializovaných prodejnách potravin se tržby zvýšily o 0,9 procenta a v nespecializovaných prodejnách s převahou potravin naopak klesly o 0,7 procenta. Nespecializované prodejny s převahou nepotravinářského zboží utržily víc o 7,5 procenta a internetové a zásilkové obchody o 16,1 procenta.
Proti únoru se tržby za nepotravinářské zboží zvýšily o 1,6 procenta a za pohonné hmoty o 1,2 procenta. Naopak za potraviny klesly o rovné procento.
Tržby za prodej a opravy motorových vozidel meziročně i meziměsíčně vzrostly shodně o půl procenta. Ve srovnání s loňským březnem za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů utržily obchody o 0,6 procenta víc, za opravy motorových vozidel tržby stouply o 0,3 procenta.