Napoleon jako zakomplexovaný chudáček. Císař se zacpanýma ušima

FILM RIDLEYHO SCOTTA

Film ukazuje postavu k politování v podání známého a výrazného herce, působícího zakaboněně a nervně, s nejistým pohledem a dikcí. Natahuje se za něčím, čeho nikdy nemůže dosáhnout – jistoty o sobě jako muži, respektu a přijetí ze strany ostatních korunovaných hlav, těch povýšených snobů. Válka je pro něj osamělý džob. Na snímku Joaquin Phoenix jako Napoleon Bonaparte. Foto: Profimedia
1
Týdeník
Ondřej Štindl

I v šestaosmdesáti letech je režisér Ridley Scott velice zaměstnaný muž. Během posledních dvou let měly premiéru tři jeho celovečerní filmy, další projekty jsou v různých stadiích příprav, mimo jiné i pokračování Scottova slavného Gladiátora. Na tiskových konferencích si režisér zjevně užívá roli podrážděného filmového „imperátora“, který si může dovolit pozurážet úplně všechny. Nejinak to je i po premiéře jeho velkofilmu Napoleon. Požádán o reakci na nepříznivé kritiky ve francouzských médiích (v jiných zemích včetně Česka má film spíš dobré recenze), Scott odpověděl: „Francouzi, ti nemají rádi ani sami sebe.“ Prostořece vtipné. A taky docela anglické. A v něčem to Scottův snímek vystihuje. Ten film vykresluje takový obraz francouzského císaře, jaký mohl najít uplatnění jako karikatura v britském tisku Napoleonových časů.

Sexem poblázněná a v něčem přitom submisivní groteskní postava, která se snaží zpod pantofle uprchnout na světová bojiště. A jestli přitom má zahynout půlka světa, nedá se nic dělat. Francouz, prostě. Že při všem tom velikášství sám sebe moc rád nemá, snad ani netřeba zdůrazňovat, vyplývá to z podstaty věci.

Souběh Napoleona a nového Gladiátora je v něčem zajímavý. Francouzský císař i římský generál Maximus z Gladiátora původního jsou oba bojovníci, vojáci. Zobrazeni ale jsou až protikladným způsobem. Maximus je ztělesněním jakéhosi válečnického étosu, je loajální k vlasti a jejím ideám, k rodině a přátelům a také (snad až především) ke svým spolubojovníkům, být věrný v jeho chápání také znamená být připravený obětovat se. Bitevní pole je strašné místo, ale pro muže jako Maximus je také scénou, na níž mohou osvědčit svoje vojenské ctnosti a kde se naplňuje ideál bojového bratrství.

Scottův Napoleon (Joaquin Phoenix) je věrný tak nanejvýš svým ambicím. Je jistě inteligentní, ale nijak zvlášť odvážný – autoři ho ukazují v situacích, kdy působí groteskně, snad i zbaběle. Ve filmu se opakuje detailní záběr na císaře ucpávajícího si uši, když vypukne kanonáda.

Celý text si můžete přečíst na ECHOPRIME nebo v digitální verzi časopisu. Od čtvrtka je na stáncích v prodeji i tištěné vydání Týdeníku Echo. Týdeník Echo si můžete předplatit již od 249 korun za měsíc zde.