Toyota Land Cruiser: Moderní všeuměl v retro obleku

AUTO

Toyota Land Cruiser: Moderní všeuměl v retro obleku
Jeden ze zásadních modelů značky, už desítky let vyhlášený svou robustností a odolností i v těžkých podmínkách: to je Toyota Land Cruiser. Foto: archiv
4
Auto
Sdílet:

Jeden ze zásadních modelů značky, už desítky let vyhlášený svou robustností a odolností i v těžkých podmínkách: to je Toyota Land Cruiser. Poprvé jsme vyzkoušeli novou verzi J250, někdy značenou také jako Prado.

Toyota ve světě nabízí pod jménem Land Cruiser hned tři různá auta – luxusní J300, pracovní J70 a konečně model J250, který se jako jediný prodává v Evropě. Nový model stojí na rámovém podvozku, který byl převzat z většího J300, a proti předchozí generaci je výrazně tužší. Design působí, jako by nový Land Cruiser byl postaven z lega, ale ve skutečnosti není hranatému retro vzezření s moderními prvky (například matrix LED světlomety) co vytknout, k terénnímu autu pasuje velmi dobře. Celá svalnatá karoserie s dlouhou kapotou a svalnatými blatníky má na délku 4925 mm, světlá výška kolísá podle velikosti kol (18 a 20 palců) od 205 po 215 mm.

Nastupování do vysokého auta pomáhají plastové nášlapy, ale také madla umístěná na A-sloupku. Vnitřní prostor je sice výrazně zmodernizován a obsahuje například i dva velké, decentně navazující displeje, ovšem podstatnou zprávou je, že mezi nimi najdeme obvyklé velké množství tlačítek umožňujících tradiční ovládání všech možných prvků – od klimatizace či komfortních prvků sedadel přes nastavení stálé čtyřkolky po mnoho dalších věcí.

Interiér vyniká prostorností i bohatou nabídkou odkládacích prostor, ale i místem pro cestující vzadu. Testovaná verze byla pětimístná, v nabídce je i verze pro sedm pasažérů. Místa je všude dost, a to včetně zavazadlového prostoru, který nabídne velmi solidních 742 litrů (po sklopení zadních opěradel až 1292 litrů). Doplníme, že zadní lavice se dá sklopit dopředu, čímž vzniká téměř rovný prostor pro převoz rozměrných předmětů. Z hlediska praktičnosti není Land Cruiseru co vytknout.

Co se týče ovládání funkcí, doplníme ještě, že bohužel chybí jednoduchý způsob vypnutí otravných asistenčních systémů, tedy zásahů do řízení při přejetí pruhu a varování při překročení rychlosti (které stejně nefunguje na sto procent). Zároveň je dost otravné sledování řidiče, které i při sebemenším natočení hlavy diktuje řidiči, aby se posadil rovně a podobně. V tomto ohledu bychom ocenili jednoduché tlačítko s pamětí, které tyto často až nebezpečné věci vyřeší jedním stiskem.

Zatímco „velký“ Land Cruiser má po světě různé silné šestiválce, J250 si musí vystačit se vznětovým čtyřválcem 2.8 D-4D, který nabízí svých 204 koní a 500 Nm točivého momentu. Při hmotnosti kolem 2,3 tuny to znamená schopnost pokořit stovku za 12 sekund, a to při průměrné spotřebě kolem 11 l / 100 km. I když bychom brali objemnější a výkonnější motor, dynamika v reálném provozu stačí a motor je i hezky kultivovaný. Standardně používanému osmistupňovému automatu taktéž není co vytknout. Důležité je, že Land Cruiser je schopný táhnout brzděný přívěs o celkové hmotnosti 3,5 tuny.

Jízdní vlastnosti na silnici jsou příjemné – auto plavně zvládá nerovnosti a působí dost jistě, ač v zatáčkách má samozřejmě těžký vůz své limity. Při klidnějším stylu jízdy oceňujeme hlavně jistotu v řízení a plavný podvozek, na dálnici pak pro změnu dobré odhlučnění a směrovou stabilitu. Samozřejmostí je dobrý výhled do všech stran za všech podmínek.

Samostatnou kapitolou jsou rozsáhlé terénní schopnosti, podpořené celou řadu moderních systémů včetně Multi-Terrain Select. Velmi praktická je i 360° kamera, která umožňuje dobrý přehled o překážkách kolem vozidla. Samozřejmě je tu pokročilý pohon všech kol, jenž nabízí uzávěrky diferenciálů, možnost odpojení stabilizátoru či redukční převodovku. V terénu jsou limitem víceméně jen použité pneumatiky, jinak Land Cruiser splňuje přesně to, co se od něj očekává – že projede prakticky všude.

Ceník je tradičně jednoduše poskládaný: výbava Invictible stojí 1 990 000 Kč, luxusnější Executive pak 2 190 000 Kč s tím, že příplatků je minimum, takže můžete pár desítek tisíc utratit například za praktické funkční příslušenství. Land Cruiser by si možná zasloužil šestiválec, ale i s objemným čtyřválcem je skvělým autem pro práci i dobrodružství. A vypadá skvěle!

Plusy: jízdní vlastnosti, interiér, schopnosti na silnici i mimo ni

Minusy: chybí tlačítko vypínání systémů, není šestiválec 

Sdílet:

Hlavní zprávy

Padesát let Gustáva Husáka

KOMENTÁŘ

V následujícím týdnu – konkrétně ve čtvrtek 29. května – uplyne rovných padesát let od chvíle, kdy byl osmým československým prezidentem zvolen tehdejší generál ...

00:07

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články