Černé vyhlídky autoprůmyslu v Německu. Odložit či zrušit investice plánuje 76 % dodavatelů
NĚMECKÝ AUTOMOBILOVÝ PRŮMYSL
Podle nového průzkumu Německého svazu automobilového průmyslu (VDA) více než tři čtvrtiny německých dodavatelů automobilového průmyslu (76 %) plánují odložit, přesunout nebo zcela zrušit plánované investice v Německu. Plánují naopak přesun investic do jiných zemí EU, Asie či Severní Ameriky, píše německý deník Berliner Zeitung (BZ). Důvodem mají být problémy německého automobilového průmyslu v posledních letech, které souvisejí mimo jiné s jeho klesající atraktivitou pro investory a v důsledku toho mimo jiné klesajícími prodeji a 73 000 propuštěnými zaměstnanci od roku 2018.
„Tato čísla jsou alarmující,“ komentovala prezidentka VDA Hildegard Müllerová. „Jako německý automobilový průmysl chceme zachovat pracovní místa a prosperitu a chceme i v budoucnu vyrábět naše produkty a automobily zde v Německu.“ Odborníci však varují, že německý automobilový průmysl čeká skutečná vlna propouštění, píše BZ.
Podle VDA plánuje necelá čtvrtina podniků (24 %) přesun investic do jiných zemí EU, Asie, jiných zemí Evropy a Severní Ameriky - o něco méně než při posledním průzkumu v únoru (29 %). Pouze jedno procento společností však hodlá vzhledem k současné situaci zvýšit své investice v Německu. Aby se úroveň investic v dodavatelském průmyslu opět zvýšila a zabránilo se tak případnému propouštění, „musí se nyní německá vláda zaměřit na vše, co vytváří růst - a to rozhodně a rychle,“ řekla pro BZ prezidentka VDA Müllerová.
„Hospodářský výkon automobilového průmyslu v Německu byl značný,“ připojil své vyjádření k průzkumu Andreas Wächtler, manažer sítě Svazu dodavatelů automobilů v Sasku (AMZ). „Ostatní odvětví nebudou schopna tuto případně vzniklou mezeru překlenout,“ dodal svůj názor.
Odborníci na automobilový průmysl pro BZ tvrdí, že důvodem tohoto nezájmu o investování v Německu je, že Německo je „neatraktivní i pro německé firmy“. „Jsme příliš drazí, příliš komplikovaní a málo inovativní, což nás činí stále méně atraktivními pro globální průmysl,“ říká například Ferdinand Dudenhöffer.
Jako příklad ztráty atraktivity německého automobilového průmyslu Dundenhöffer uvedl čínskou automobilkou BYD, která před několika dny oznámila, že své evropské ústředí zřídí v Maďarsku. Německo, největší evropský trh, se tak pro jednoho z nejvýznamnějších světových výrobců automobilů stalo „nudným“, kritizuje.
„Německý automobilový průmysl se stále více vzdaluje Německu,“ řekl dále. Zastavení tohoto trendu dle něj „potrvá roky“.Ke zvrácení tohoto trendu je prý zapotřebí „zcela nová průmyslová a inovační politika“. Pokud se německá politika v auotomobilovém sektoru nezmění, Dudenhöffer varuje, že v roce 2030 bude v automobilovém průmyslu mimo jiné pracovat 500 000 zaměstnanců místo současných 730 000.
Další odborník, ředitel Institutu automobilové ekonomiky (IfA) Stefan Riendl, pro BZ řekl, že si nemyslí, že by v dohledné době došlo k obratu u dodavatelů, jelikož „v současnosti panující podmínky v Německu se pravděpodobně náhle nezmění“. „A to ani v případě, že by za nové Merzovy vlády došlo ke změnám cen energií, byrokratických struktur nebo zátěže v oblasti sociálního zabezpečení,“ dodal.