„Špatná daň ve špatný čas.“ Elektromobily v Británii budou platit za každý ujetý kilometr

NOVÝ POPLATEK

„Špatná daň ve špatný čas.“ Elektromobily v Británii budou platit za každý ujetý kilometr
Zpoplatnění provozu elektromobilů, ilustrační snímek. Foto: Shutterstock
1
Svět
Sdílet:

Velká Británie chystá zásadní změnu v zpoplatňování provozu elektromobilů. Od dubna 2028 začne platit nová daň eVED (Electric Vehicle Excise Duty), která bude účtována podle počtu najetých kilometrů. Elektromobily budou platit tři pence za míli, plug-in hybridy polovinu – tedy 1,5 pence. Obě sazby se budou každoročně navyšovat o inflaci. Novinka doplní stávající roční poplatek VED, který dnes činí 195 liber ročně.

Podle propočtů magazínu Auto Express to bude znamenat dodatečné roční náklady zhruba 200–300 liber (5525–8287 korun) pro řidiče běžně využívajících vůz. Například cesta z Londýna do Manchesteru vyjde na 6 liber (asi 168 korun), do Glasgowa na 12 liber (330 korun).

Jak to má fungovat

Systém bude navázán na pravidelné technické kontroly. Při každém testu se odečte stav tachometru a daň se vypočítá podle počtu ujetých mil od poslední kontroly. U vozů mladších tří let bude probíhat zvláštní každoroční odečet na akreditovaných pracovištích. Řidiči následně zaplatí poplatek skrze web DVLA; budou moci odhadnout budoucí nájezd a platit dopředu či ve splátkách. Na konci roku dostanou případně doplatek či vratku.

Vláda připouští, že daň může zvýšit riziko manipulace s tachometry. „Máme za to, že zavedení poplatku může zvýšit pravděpodobnost, že někteří motoristé budou chtít své vozidlo ‘stočit’,” uvádí materiál ministerstva financí, které nyní vede k návrhu veřejnou konzultaci.

Bude provoz elektromobilů dražší než benzín?

Podle Auto Expressu se výhoda levného provozu EV ztenčí, ale nezmizí. Při nabíjení doma v nízkém tarifu vychází provoz Volkswagenu ID.3 na 2 pence za míli plus 3 pence eVED, tedy 5 pencí za míli, zatímco benzinový Golf stojí kolem 12 pencí. Pokud však řidič využívá veřejné nabíječky s cenou až 90 pencí za kWh, může být elektrický provoz dokonce dražší než jízda na benzín.

Reakce jsou převážně kritické. Britské zastoupení automobilky Ford uvedlo: „Tento rozpočet vysílá zmatený signál v kritickém okamžiku přechodu na elektromobilitu… Je to špatná daň ve špatný čas.“

Podobně mluví i nabíjecí průmysl. Generální ředitel Instavoltu Delvin Lane upozornil, že nové náklady mohou výrazně snížit poptávku po elektromobilech. „Investice do infrastruktury je zastíněna novými nákladovými tlaky… Takové politiky riskují oslabení trhu a odrazují od rozšiřování rychlonabíjecí sítě,“ míní.

Asociace AA vyzývá k jasnému a spravedlivému systému. „Řidiči budou mít přirozeně otázky… AA povede snahu o férový a transparentní systém, který bude snadné pochopit,“ požaduje prezident Edmund King.

První reakce veřejnosti jsou smíšené: z průzkumu Auto Expressu vyplývá, že 37 procent lidí považuje daň za férovou, 23 procent za „neopodstatněný útok“ na majitele elektromobilů a třetina věří, že zpomalí prodej EV.

Riziko brzdění elektromobility

Podle britské rozpočtové rady OBR by daň mohla do roku 2030 přinést až 1,4 miliardy liber ročně. Zároveň ale předpovídá, že v důsledku nového zpoplatnění bude o 440 tisíc méně prodaných elektromobilů do roku 2031, než by jinak bylo očekáváno.

Jedním z těch, kteří se cítí znevýhodněni, je podle staniec BBC i Stephen Walton z Crewe, který koupil elektroauto „protože chtěl udělat to správné pro životní prostředí“. Nyní říká: „Zaplatil jsem víc, abych udělal správnou věc, a teď jsem za to trestán.“

Vláda však argumentuje, že zavedení poplatku je nutné, protože s úbytkem benzínových a naftových aut klesají příjmy z palivové daně. Auto s britskou SPZ zaplatí daň bez ohledu na to, kde jezdí; naopak cizinci v Británii budou osvobozeni.

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články