Co s nebaleným pečivem v obchodech? Jednotlivé řetězce zvyšují opatření

Co s nebaleným pečivem v obchodech? Jednotlivé řetězce zvyšují opatřeníNOVÉ
Domov

chování v obchodech

Vojtěch Šeliga

Prodej volného pečiva v obchodních řetězcích představuje potenciální riziko pro nakažení koronavirem. Proto se jednotlivé řetězce snaží přijímat taková opatření, aby zákazníkům hrozilo co nejmenší nebezpečí. Vláda navíc v neděli zpřísnila pravidla pro prodej nebaleného pečiva. U regálů s rohlíky a houskami mají být k dispozici mikrotenové rukavice. Obchody mají dále zajistit, aby se u regálu netvořily shluky zákazníků.

„V obchodech jednotlivých řetězců všechny upozorňujeme na nová pravidla prostřednictvím plakátů, informačních tabulí i vnitřním rozhlasem. Činí tak rovněž prodavači a pracovníci ochranných služeb. Bohužel se ale stále stává, že lidé jsou neukáznění a na nová pravidla nereagují nebo se jim dokonce vysmívají. Obchodníci nemají páky na to, aby po zákaznících mohli direktivně vyžadovat hygienické chování. Je to proto na ukázněnosti každého z nás. Každopádně ale jde o karanténní opatření, jehož porušení se stává trestním činem,“ uvedl ve vyjádření zaslané Echo24 Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR).

Nejdále v této snaze došel zatím v úterý Kaufland, který začal nabízet balené pečivo. „Od dnešního dne jsme začali nabízet na všech našich prodejnách balené jednodenní pečivo od našich regionálních dodavatelů (chleba, rohlíky). Rohlíky jsou baleny po 5 kusech. Prosíme zákazníky, aby toto hygienické opatření akceptovali a pečivo ze sáčku nevyndavali,“ uvedla pro Echo24 Renata Maierl za Kaufland.

„V úseku pečiva jsou pro zákazníky k dispozici jednorázové rukavice, obalový materiál a podávací kleště. V prodejnách jsou vyvěšené instrukce jak se chovat během nákupu, konkrétní opatření neustále opakujeme také prostřednictvím instore rádia. V něm doporučujeme udržovat minimálně dvoumetrový rozestup při nákupu, nabádáme k toleranci a ohleduplnosti,“ dodala.

Foto:

Foto: Kaufland

Podobně k pečivu přistupuje také Billa. „Pečivo, které nově na našich prodejnách dáváme do mikrotenových sáčků nebo papírových sáčků s perforací a balí jej zaměstnanci poučeni oddělením kvality a hygieny jak v těchto případech přesně postupovat,“ uvedla pro Echo24 tisková mluvčí Dana Bratánková.

Potravinářská komora ale na pondělní tiskové konferenci upozornila, že ne všichni tuzemští výrobci a prodejci nejsou schopni nahradit nebalené pečivo baleným. „To je také základní důvod, proč je nadále dovoleno prodávat nebalené pečivo,“ uvedla Dana Večeřová, šéfka Potravinářské komory.

Řetězce informují interním rozhlasem o dodržování hygienických pravidel. Nabízejí jednorázové rukavice, obaly a podávací kleště.Albert od úterý podle mluvčího Jiřího Marečka žádá lidi, aby při vstupu do obchodu používali ústenky, roušky nebo alespoň šály přes ústa. „Při vstupu do prodejny mají zákazníci k dispozici pro použití po celou dobu nákupu jednorázové rukavice. Zároveň zákazníky prosíme, aby zkrátili čas strávený v prodejně na minimum,“ uvedl Mareček. Albert podle něj žádal vládu o vybavení pokladních ochrannými rouškami.

Hypermarkety Globus ve všech prodejnách postupně instalují ochranná plexiskla mezi pokladní a zákazníka. Provoz běžných pokladen omezí na minimum, aby mohli sloužit především seniorům či handicapovaným. Ostatní zákazníci by měli využívat samoobslužných kas. „Běžné pokladny spouštíme pouze v režimu ob pokladnu, je-li to možné tak ob dvě pokladny kvůli bezpečnému odstupu zákazníků,“ řekl jednatel společnosti Globus Bronislav Matyšek. V pokladních zónách Scan&Go pomohou obsluze korigovat počty zákazníků pracovníci bezpečnostní agentury.

„Děkujeme za veřejný závazek předsedy vlády, že ochranné pomůcky zařídí i pro pokladní v našich obchodech. Máme připravený distribuční systém přes naše logistické centra, aby se roušky i respirátory dostaly obratem na místo potřeby,“ uvedl mluvčí společnosti Penny Market Tomáš Kubík.

Lidl už dříve kvůli ochraně uzavřel zákaznické toalety, u vstupů do prodejen chce umístit dezinfekční prostředky. To však bude podle mluvčí řetězce Zuzany Holé ještě nějakou dobu trvat. V obchodech Lidl jsou zvýrazněna upozornění, aby zákazníci při výběru pečiva používali jednorázové rukavice a od ostatních lidí udržovali dostatečný odstup. U pokladen je umístěn požadavek, aby zákazníci co nejvíce využívali platby kartou.

Čtěte také: „Je to jako na konci světa“. Jak se žije v uzavřeném Uničově

Související články