Čeští studenti se zlepšili, ukazuje mezinárodní srovnání. Žákům ale dělá problém porozumět textu

Čeští studenti se zlepšili, ukazuje mezinárodní srovnání. Žákům ale dělá problém porozumět textuNové
Domov

Výsledky Pisa

Echo24

V České republice panují obrovské rozdíly ve výsledcích žáků jednotlivých škol, přesto se stále drží nad průměrem zemí OECD. Uvádí to mezinárodní průzkum PISA, který je označován za největší a nejdůležitější měření výsledků vzdělávání. Testování se koná pravidelně jednou za tři roky, kdy byly výsledky naposledy představeny v roce 2015. Průzkum se zaměřuje hlavně na tři části, tedy čtenářská gramotnost, matematika a přírodovědná gramotnost.

Ve srovnání s rokem 2015 se čeští žáci zlepšili. Zprávu uvedla Česká školní inspekce. Podle ní je výsledek českých žáků ve všech gramotnostech lepší než průměr zemí OECD, na druhou stranu se však průměr ve všech oblastech od zahájení projektu snižuje. Podle výsledků dělá největší problém českým žákům porozumět samostatnému textu než zpracování souborů textů.

V celkových výsledcích se se Češi umístili ve čtenářské gramotnosti na 25. místě, v matematice na 22. místě a v přírodovědné gramotnosti na 21. místě. Do průzkumu se pak zapojilo na 79 zemí a ekonomických regionů.

Prohlubuje se také rozdíl mezi úrovněmi jednotlivých škol. „V České republice panují obrovské rozdíly ve výsledcích žáků jednotlivých druhů škol, které jsou nejvíce patrné v oblasti čtenářské gramotnosti. Rozdíl mezi výsledkem žáků víceletých gymnázií a středních odborných škol bez maturity je ve všech oblastech větší než dvě gramotnostní úrovně. Téměř polovina učňů má čtenářské dovednosti na nejnižší gramotnostní úrovni. V základních školách je takto slabých žáků necelých 30 procent,“ uvádí zpráva.

Foto:

Echo24

Přesto se čtenářská gramotnost zvedla ze všech tří sledovaných úrovní nejvíce. Celkové výsledky pak podle inspekce ukazují, že kromě poklesu či stagnace nevykazují žádný výrazný trend, tedy ani cíl, ke kterému by školy směřovaly.

„Dochází k nabalování úspěchu na úspěšné, tím k prohlubování rozdílů mezi školami. V úspěšných školách učí úspěšnější žáky aktivnější a pozitivně ladění učitelé,“ uvádí zpráva a dodává, že Česká republika dosáhla ve srovnání lepších výsledků, než jaký by odpovídal vynaloženým výdajům na vzdělání.

V Týdeníku Echo a na EchoPrime se dozvíte více, získáte je zde.

Čtěte také:

Jak je na tom české školství? OECD vydalo rozsáhlou zprávu

Platy českých učitelů patří k nejnižším v rámci OECD. Zaostáváme i ve výdajích na vzdělání

Související články