Hledáme investory, kteří chtějí zhodnotit peníze, říká šéfka Fundliftu

crowdfundingová platforma

Hledáme investory, kteří chtějí zhodnotit peníze, říká šéfka FundliftuNOVÉ 6
Domov
Kristýna Novotná
Sdílet:

Finanční skupina Roklen spustila první investiční crowdfundingovou platformu u nás. Na portále Fundlift aktuálně peníze na rozvoj poptává fastfood s mexickým jídlem Burrito Loco nebo startup zaměřený na úsporu elektřiny EnLog. „Lidé nejsou dárci, ale investoři. Své peníze mohou několikanásobně zhodnotit,“ říká v rozhovoru pro deník ECHO24.cz šéfka Fundliftu Andrea Lauren.

V čem je Fundlift jiný oproti platformám typu Kickstarter nebo Hithit?

Lidé nejsou dárci, ale investoři. Mohou se podílet na finančním úspěchu firmy. V tom je ten hlavní rozdíl. Firmám tak nabízíme možnost, jak poptávat kapitál ne formou dobrovolných příspěvků, ale investic. Investorům zas nabízíme možnost investovat buď do základního jmění firem, nebo do jejich dluhu.

Platforma Fundlift prezentuje firmy po dobu dvou až tří měsíců. Pokud je kampaň úspěšná, Roklen zprostředkuje vydání cenných papírů dané firmy. Tyto cenné papíry, ať už dluhopisy, konvertibilní investiční certifikáty nebo jiné, pak spravuje na klientských účtech investorů a firmě pošle vybrané peníze.

Jakým způsobem se investorům peníze mohou zhodnotit?

Máte možnost získat zhodnocení ve formě úroků nebo zhodnocení firmy, ve které jste investorem. V případě, že firma vydává dluhopisy, dostanete pěkný úrok. Pokud zvyšuje základní jmění, stanete se třeba akcionářem u akciové společnosti, a když se jí bude dařit, své akcie příslušně zhodnotíte.

Ze zahraničí máme hezkých pár příkladů, kdy k tomu došlo. Třeba když investoři přes crowdfunding investovali 100 000 liber do firmy E-Club, která půjčuje auta na elektrický pohon ve velkých městech ve Velké Británii. Následně ji koupil Europcar, jedna z největších světových půjčoven aut na světě. A ti první investoři zhodnotili své peníze několikanásobně.

Fundlift jste odstartovali fastfoodovým řetězcem s mexickým jídlem Burrito Loco a startupem zaměřeným na energetické úspory EnLog. Jaké částky firmy poptávají?

Burrito Loco chce díky rostoucímu zájmu především českých zákazníků do konce roku 2016 rozšířit stávajících šest pražských restaurací o další tři nové pobočky. Na to chce získat část peněz na Fundliftu. Poptávají částku tři miliony korun. Vydávají dluhopisy s úrokem osm procent ročně, což je při současných výnosech na běžném účtu poměrně zajímavé. Pokud si člověk za pětistovku koupí dluhopis, bude kvartálně dostávat úrok osm procent z pětistovky a po třech letech peníze za dluhopis dostane ještě zpátky.

A co EnLog?

EnLog Radima Malinowského vyhrál prestižní cenu akcelerátoru Green Light 2016. Vyvíjí pro firmy, které provozují průmyslové a administrativní objekty, unikátní zařízení, které měří spotřebu elektrické energie podle skutečného užívání budov a navrhuje řešení vedoucí k významným úsporám nákladů za elektřinu v objektech. Peníze na Fundliftu poptává na další rozvoj komerčních aktivit v Česku. EnLog vydává tříleté konvertibilní investiční certifikáty s úrokem deset procent, směnitelné do podílu ve firmě.

To znamená, že buď se po třech letech certifikát splatí i s úrokem, nebo se třeba po jednom roce smění do podílu ve firmě, a to typicky když firma dostane další kolo financování od větších profesionálních investorů, nebo když vlastník firmy dostane nabídku od nějakého velkého investora, že koupí jeho firmu celou. A pokud to nastane, je to typicky za hodně peněz a prostředky investorů se násobně zhodnotí.

Proč jste zvolili zrovna tyto dvě firmy na rozjezd?

Ty firmy jsme vybírali velmi pečlivě. Jednak jsme chtěli, aby to byly skutečně zajímavé projekty, a jednak jsme úmyslně vybírali z oborů mimo internetové startupy, s nimiž si lidé typicky crowdfunding spojují. My jsme naopak chtěli zdůraznit, že Fundlift je pro firmy ze všech oborů výroby a služeb. A dle ohlasů, které máme, se to investorům moc líbí.

Fungujete sice jen pár dní, ale jaký je o projekt zatím zájem?

Zájem je obrovský. Registrujeme investory prakticky celý den a i v noci a obě kampaně se upisují podstatně rychleji, než jsme si mysleli. Burrito Loco už vybralo téměř třetinu požadované částky.

Jaké typy firem budou následovat a jaké množství?

Zhruba v polovině června chceme představit další dvě firmy, a do konce června ještě asi další dvě. Ve všech případech se jedná o velmi zajímavé projekty. Několik z nich zvažuje financování větší než 10 milionů korun.

Na jaké firmy cílíte?

Fundlift je typicky určený pro firmy, které jsou již v dalším stádiu vývoje. Mají už zákazníky, prodávají výrobky nebo služby, které jsou nějakým způsobem inovativní. Jde o firmy už trhem ověřené, růstové, které chtějí třeba peníze na expanzi, ať už se jedná o rozšiřování výrobní kapacity, nebo expanzi v marketingu.

Co se týče investorů, projekt je otevřený jak profesionálům, tak lidem bez zkušeností?

Na platformě bychom chtěli propojit všechny typy investorů. Profesionální investoři typu venture kapitálových firem investují skoro výlučně do technologických startupů. Mají vybudovanou komunitu, projekty se k nim dostávají sami. Pokud ale vyrábíte například tu nejlepší zmrzlinu, bio marmeládu nebo pivo v kraji, máte hodně poptávky, kapacita už nestačí a vy potřebujete rozšířit výrobní kapacity, abyste mohli dodávat i do velkých obchodních řetězců, nemáte kde investory najít. V této chvíli potřebuje firma růstový kapitál. Pro banku je ale třeba ještě firma malá, nebo si od ní peníze nechce půjčovat. A to z různých důvodů, i přesto, že to může být levnější.

Investory se můžou stát přímo zákazníci firmy, kteří si koupí třeba jen malý kousek. To má větší cenu, než jen ty peníze, které investuje. Takový zákazník bude tím nejloajálnějším klientem. Dále také existuje mnoho lidí, kteří mají peníze a rádi by investovali. A pak samozřejmě chceme oslovit také profesionální investory.

Výhodou Fundliftu je, že všechny tyto investory umožňuje oslovit najednou. To je pro majitele firem, které hledají financování podstatně efektivnější, než vyjednávat s každým velkým investorem zvlášť a snažit se přizpůsobit jejich podmínkám.

Nebude pro firmy na druhou stranu svazující, pokud budou mít velké množství investorů, resp. podílníků?

Prvních devět set tisíc na Burrito Loco přišlo od asi 35 investorů, to znamená, že při takovéto průměrné částce stačí na celé tři miliony nějakých 100 investorů. A to není moc.

Jakým způsobem firmy oslovujete?

V první řadě máme na stránkách registrační formuláře, přes které se mohou sami hlásit. Firmy, o kterých si myslíme, že se pro tento typ financování hodí, ale také aktivně vyhledáváme.

Podíl Roklenu z vybraných peněz od investorů je pět procent. Platí to i v případě, že se nevybere celá požadovaná částka?

Když kampaň nebude úspěšná a nevybere se sto procent požadované částky, peníze se vrací na účty investorům. Je to dáno tím, že když máte nějaký podnikatelský záměr, potřebujete třeba rozšířit provozovnu, víte, že na to potřebujete určitou částku peněz. Když dostanete jen část, tak to prostě nemůžete udělat. V případě, že kampaň bude neúspěšná, nestojí to firmu nic.

Mohou se firmy přihlásit opakovaně?

Určitě. Myslíme si, že firmy, které úspěšně poptávaly financování na Fundliftu, a vytvořily si tak svůj první okruh veřejných investorů, mohou znovu od těch stejných, případně i dalších investorů, úspěšně získávat financování na další expanzi.

Fundlift je projekt vytvořený na základě britského vzoru. Odlišuje se, či se jedná pouze o aplikaci do českého prostředí?

Hlavním vzorem je britská platforma Crowdcube, která je v současnosti největší na světě – má zhruba 300 tisíc investorů. Co je u Fundlift skutečně unikátní je, že my nabízíme platformu, ve které je plně integrovaná služba obchodníka s cennými papíry. To znamená, že pokud investor chce investovat přes Fundlift a registruje je, stane se klientem Roklen, který mu otevře majetkový účet, a spravuje jeho peníze a následně pak cenné papíry. Pro investory je to jednodušší než muset jednat s jednotlivými firmami zvlášť.

Chcete si vybudovat pevnou základnu investorů. Kolik jich by mělo být?

Jednotky tisíc. Hodně investorů začne tak, že investuje do jednoho projektu menší částku. Pak si začnou budovat portfolio a postupně investují více. Zároveň si tím rozkládají riziko do více projektů.

Dá se v dnešní době z investičního pohledu říct, že je něco sázka na jistotu? Třeba technologické firmy?

To se říct nedá, sázka na jistotu v investování vůbec neexistuje. Vždy tu je určité riziko. Pokud ale máte firmu, která už vydělává skutečně hotovost, a nabízí investorům odkup dluhopisu se splatností tři roky, je to relativně bezpečný a zajímavý produkt.

Stanovili jste nějaké mantinely ve výši příspěvků?

Maximální výše příspěvku stanovena není, minimálně je 500 korun. Je možnost poptávat financování do výše jednoho milionu euro. Tento limit platí na součet všech financování formou veřejné nabídky po dobu 12 měsíců.

Andrea Lauren působí v bankovnictví od poloviny devadesátých let a přes 13 let strávila ve Velké Británii. Jako investiční bankéřka pracovala v řadě prestižních institucích jako je finanční dům J.P. Morgan či HSBC. Působila mimo jiné také jako poradkyně při mnoha velkých regionálních transakcích včetně privatizací, prvotních nabídek akcií veřejnosti, strategických prodejů a fundraisingu. V roce 2014 stála u zrodu finanční skupiny Roklen, kde nyní zastává funkci výkonné ředitelky.

Platforma Fundlift je dceřinou společností skupiny Roklen, která byla založena v roce 2014 jako první česká FinTech investiční banka. Roklen nabízí finanční služby podnikatelům, společnostem i privátním klientům.

Čtěte také: Fundlift zažil úspěšný start. První projekt vybral 30 % částky

Roklen spustil Fundlift, první investiční crowdfunding v Česku

Sdílet:

Hlavní zprávy

×

Podobné články