V Sony odhalili virtuální realitu, vezme vás i na Mars
technologie
Řecký bůh snů dal jméno prototypu od Sony, který má majitele konzole PlayStation 4 vzít do virtuální reality. Zařízení s krycím jménem Project Morpheus představil Shuhei Yoshida na konferenci herních vývojářů Game Developers Conference 2014.
Futuristická černobílá maska bude plnit sny hráčů i samotného Yoshidy, který k Sony nastoupil v roce 1986 a byl v týmu, který vyvíjel první generaci konzole PlayStation. Morpheus je vybavený LCD displejem s rozlišením 1080p, zorné pole obsáhne devadesátistupňový úhel, součástí je zvuková aparatura, která na hráče pálí z 60 různých pozic. Tvůrci slibují pohodlné používání i lidem s brýlemi, helma jako z představ spisovatele Philipa K. Dicka totiž nebude opřená o nos ani tváře. Fungovat by měla bezdrátově.
Možná i díky modrým světélkům první komentáře zmiňují, že je helma obdobou modré pilulky z Matrixu – ve filmové sérii si ji berou ti, kteří se nechtějí probudit do skutečného světa a raději žijí v představě, prostřednictvím které lidstvo zotročují stroje.
Herní inženýr Richard Marks na konferenci v San Franciscu řekl, že u Sony počítají s rozšířením virtuální reality do běžného života. Spolupracují například s NASA, aby lidem zprostředkovali, jak to vypadá na Marsu. K vymodelování virtuální reality by se použily obrázky a data z robotického vozítka na rudé planetě. „Jednou by se dala použít i tak, že si vyberete hotelový pokoj, jehož virtuální verzi si předem projdete.“ Zařízení může vysílat obraz i do televize, aby jej vidělo víc lidí.
Project Morpheus je ve vývoji tři roky, zatím není jasná cena ani datum vydání pro běžné uživatele. Zatím jej má k dispozici několik herních vývojářů. Na konferenci se předvádí ve spojení s hrami Thief a Eve Valkyrie, Sony dále spolupracuje s vývojářskými studii Crytek (tituly Far Cry a Crisis) nebo Epic Games (série Gears fo War).
„Virtuální realita je další inovací od PlayStation, která může formovat budoucnost videoher,“ řekl Yoshida. „Byla snem mnoha tvůrců už od dob prvních her. Mnoho z nás snilo o virtuální realitě a o tom, co může znamenat pro výrobu her.“
Vynález Sony bude konkurencí pro vyvíjené zařízení Oculus Rift, které je kompatibilní s domácími počítači. Od roku 2012 přilákalo nadšence prostřednictvím crowdfundingového serveru Kickstarter i soukromé investory. Autor Palmer Luckey, jenž Oculus představil ve svých 21 letech, dostal na rozvoj celkem 75 milionů dolarů.