Airbus představil tři koncepty nových letadel na vodík. Mají produkovat nulové emise

LETECKÁ DOPRAVA

Airbus představil tři koncepty nových letadel na vodík. Mají produkovat nulové emise
Trojice konceptů nízkoemisních letadel firmy Airbus. Foto: Airbus
Ekonomika

Echo24

Výrobce letadel Airbus odhalil plány na zavedení prvního komerčního letounu s nulovými emisemi do provozu. Hodlá tak učinit do roku 2035. Francouzský gigant předvedl trojici návrhů podoby stroje, které všechny užívají jako palivo vodík. Píše o nich americká CNN.

„Tohle je historický okamžik pro celé komerční letectví a my hodláme v nejdůležitějším posunu, který tohle odvětví kdy zažilo, vést vedoucí roli,“ řekl výkonný ředitel Airbusu Guillaume Faury. Tvrdí, že vodík, ať už jako součást syntetických paliv nebo primární zdroj energie, má potenciál značně snížit dopad letecké dopravy na klimatickou změnu.

Tři představené koncepty letadel ZEROe se liší podobou, kapacitou cestujících i doletovou vzdáleností. Typ s dvouproudovým motorem by měl podle Airbusu dokázat pobrat mezi 120 a 200 cestujících a doletět do vzdálenosti 2000 námořních mil (asi 3700 kilometrů). Poháněn bude dvouproudovým motorem běžícím na vodík.

Koncept s dvouproudovým motorem.
Koncept s dvouproudovým motorem. Foto: Airbus

Do turbovrtulového modelu se vejde až 100 pasažérů a bude se moci pochlubit doletovou vzdáleností asi 1000 námořních mil (cca 1850 km). Určen by měl být pro kratší lety.

Turbovrtulový koncept.
Turbovrtulový koncept. Foto: Airbus

Poslední letoun s neobvyklým designem BWB (blended wing body, trup spojený s křídlem) dokáže podle Airbusu na svou palubu pobrat až 200 cestujících a doletem se zhruba rovnat typu s dvouproudovým motorem.

Koncept typu BWB.
Koncept typu BWB. Foto: Airbus

Firma očekává, že do projektu investuje miliardy eur. Podle výkonného viceprezidenta Jeana-Brice Dumonta potrvá až pět let, než vyberou koncept k vývoji. „Vytvoříme tímhle obrovitánské změny v energetice a leteckém ekosystému,“ dodal Glenn Llewellyn, viceprezident pro bezemisní letouny. Přechod k vodíkovým palivům totiž bude vyžadovat například speciální dočerpávací stanice na letištích a další vybavení a zařízení.

Přechod k nové podobě komerční letecké dopravy se neobejde bez státní podpory do vývoje a technologií nebo podpory aerolinek ve vyřazování starších typů letadel na klasický pohon ze svých flotil.

Letecký průmysl se zavázal, že do roku 2050 sníží množství emisí na polovinu těch vyprodukovaných v roce 2005. Odvětví v současnosti prochází krizí způsobenou pandemií nového typu koronaviru. Předpokládá se, že tento fakt přechod k obnovitelným zdrojům uspíší, protože vlády států krize využívají k propagaci ekologické šetrnosti.