Škoda Octavia Kombi: Facelift české stálice
ŠKODA OCTAVIA KOMBI 2.0 TDI
Jestli je pro Škodu Auto nějaký model zásadní a definující, tak je to model Octavia, který brázdí silnice již od 90. let. Aktuální čtvrtá generace nedávno prošla faceliftem v půlce životního cyklu, takže jsme vyzkoušeli verzi s oblíbeným motorem 2.0 TDI.
Modernizace Octavie je taková klasika – lehce upravený design s ostřejšími liniemi přední části a novými světlomety s více diodami, vzadu také lehké designové změny a v podbězích nová kola. Nový tvar světel nám připadá povedený, ale hlavní je jejich účinnost – v případě příplatkových Matrix LED světlometů jsou funkčnost a účinnost na velmi vysoké úrovni, což ceníme.
Uvnitř na pasažéry čeká velký displej s úhlopříčkou 13 palců, který je v jinak konzervativně pojatém interiéru celkem dominantním prvkem. Ačkoli ve svém okolí neznáme nikoho, kdo by chtěl stále větší obrazovky, protože výrazně berou řidiči pozornost i při nastavení běžných věcí nebo vypínání otravných asistentů, tak zřejmě setrvačnost způsobila, že v Octavii jsme ji dostali. Oceňujeme, že je sice doplněna o lištu skutečných tlačítek, ale upřímně by jich mohlo být víc – například pro lepší ovládání klimatizace nebo audiosystému. Tyto věci společně s navigací jsou totiž prakticky to jediné, co v autech běžně používáme. Zabudovaná navigace je tradičně dobrá a přehledná, audiosystém se rychle a bez problémů propojuje s telefonem.
Octavia je nabízena v šesti různých výbavách, takže ceník je celkem dlouhý. Pokud bychom měli vypíchnout přípatek, který stojí za to, tak jsou to přední ergonomická sedadla s velmi dobrým vedením těla, jimž k dokonalosti chybí snad jen trochu měkčí čalounění. Zajímavostí je, že mohou být nejen vyhřívaná, ale také větraná, a dokonce i s masážní funkcí. Vnitřní prostor je jinak tradičně dobře vymyšlen a nabízí 4x rychlé USB C, ale i dok k bezdrátovému nabíjení telefonu. Oceňujeme dostatek prostoru na zadních sedadlech, ale i v zavazadlovém prostoru – v případě liftbacku je to 600 až 1555 litrů, u testovaného kombi pak 640 až 1700 litrů.
Nabídka motorů odpovídá potřebám zákazníků – základním motorem už není litrový motor, ale jednotka 1.5 TSI nabízená s výkonem 115 nebo 150 koní (včetně hybridní verze), následuje 2.0 TSI s výkonem 204 nebo 265 koní (verze RS). Paleta je doplněna o oblíbený turbodiesel 2.0 TDI, nabízený s výkonem 115, anebo 150 koní. Všechny verze mají poháněny přední kola, a to buď přes šestistupňový manuál, nebo sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG. Verze 4 x 4 je nabízena v kombinaci s motorem 2.0 TSI.
Testovanou verzi poháněl dvoulitr TDI s výkonem 150 koní (a 320 Nm), což při hmotnosti kolem 1,6 tuny znamená schopnost pokořit stovku za 8,6 sekundy a maximální rychlost 226 km/h. Z hlediska dynamiky je motor průměrný, ale pro běžné potřeby dostatečný. Jeho projev je dobře utlumen a oceňujeme také nízkou spotřebu paliva – pohodlně se dá jezdit pod 6 l / 100 km. Zatímco řízení je sice necitlivé, ale aspoň slušně nastavené, tak reakce na plyn má prodlevu a poté převodovka hodně vytočí motor, takže auto má problémy s trakcí (nejen na mokru). Citlivější naladění reakcí by prospělo, stejně jako o něco lepší tlumiče, které by eliminovaly zbytečné rázy do karoserie při přejezdu nerovností. Snad trochu pomůže volba menších než 18palcových kol, ale stejně bychom ocenili, kdyby byla Octavia na rozbitých silnicích o něco pohodlnější.
Jak jsme již zmínili, v rámci složitého ceníku je k dispozici celkem šest různých výbav s tím, že základem je Essence 1.5 TSI za 639 900 Kč (liftback je o 30 000 Kč levnější) a vrcholem je RS 2.0 TSI za 1 069 900 Kč. Pokud vezmeme v úvahu silnější turbodiesel, podle výbavy se pohybuje v cenách od 729 900 po 909 900 Kč s tím, že výsledná částka záleží na příplatcích. Aktuálně jsou nabízeny také akční modely 130 let, u nichž se dá příjemně ušetřit.
Plusy: vnitřní prostor, sedadla, spotřeba motoru TDI
Minusy: necitlivý pedál plynu, horší tlumiče