Audi RS6 Avant: Kombík z plakátu

AUTO

Audi RS6 Avant: Kombík z plakátu 4
Týdeník
Jan Blažek
Sdílet:

Kombíky si většinou kluci na stěny svých pokojů nelepí, existuje ale jedna výjimka – Audi RS6 Avant. Nasvalené kombi vyšší třídy, jehož historie sahá až do roku 2002, si právem získalo výsadní postavení po boku sportovních až supersportovních aut, aniž by rezignovalo na praktičnost a každodenní využitelnost. Ve svém aktuálním vydání opět dokazuje, proč si zaslouží čtyři připínáčky do zdi.

Testované provedení s přídomkem Performance nabízí z biturbo motoru 4.0 V8 výkon 630 koní, což je o 30 koní více, než má výchozí verze. O 50 Nm narostl i točivý moment, takže má hodnotu neúnavné lokomotivy, a to 850 Nm. Výsledek? V přímce auto zrychlí na stovku za 3,4 sekundy a omezovač zasáhne až ve 280 km/h (za příplatek až 305 km/h). Na pětimetrový a v principu rodinný kombík jsou to skutečně impozantní hodnoty.

Při sprintu z místa stojí za vyzkoušení i Launch Control, který připraví motor do otáček, pěkně nafoukne turba a po povolení tlaku na brzdový pedál auto doslova vystřelí vpřed. Je to mimořádný zážitek, před kterým doporučujeme vyndat drobnosti a mobily z otevřených přihrádek. Hlavně je cítit velký rozdíl prvotního zrychlení oproti klasickému procesu akcelerace, kdy přece jen trochu trvá, než se turbo „nadechne“.

Audi RS6 Avant je jedinečným univerzálním autem ideálním pro svižné polykání vysokých stovek kilometrů. Při běžné jízdě nevyžaduje žádnou extra pozornost a hýčká posádku komfortem, ke kterému lze z pohledu řidiče připočíst i vysoce příjemný pocit neustálého dostatku výkonu pod plynem. Jediným negativem spojeným s pohonnou jednotkou je jeho spotřeba. Což o to, při dynamické jízdě se na nějaký ten litr nekouká, ale Audi RS6 odčerpá z nádrže v průměru 13 l / 100 km i při vyloženě klidné plynulé jízdě v souladu s okolním provozem. Vůbec netvrdím, že majitel tohoto auta tím bude zaskočen, ale kdyby tenhle kombík bral v takovém režimu o dva tři litry méně, byl by dokonalý. Nádrž má objem 73 litrů, což i tak zajišťuje rozumný akční rádius kolem 450 až 500 km.

Řidič má k dispozici dva konfigurovatelné módy RS1 a RS2, které lze aktivovat tlačítkem na volantu. Zejména v takových chvílích se předpokládá, že člověk za volantem ví, co dělá. I když je totiž RS6 Avant při běžné jízdě víceméně normálním autem, umí se změnit k nepoznání a svým jízdním projevem a agilitou fakt ohromí. Skvělá osmistupňová převodovka v manuálním režimu umožňuje získat nad motorem plnou kontrolu, práskání do výfuku při podřazování pod plnými brzdami je silně návykové stejně jako zvuk osmiválce během toho, kdy ho ženete do otáček. Na běžné silnici víceméně není šance dostat tohle auto bezpečně na limit, trakce pohonu všech kol s mechanickým diferenciálem a standardní distribucí točivého momentu v poměru 40 : 60 (podle podmínek se může změnit až na 85 % na zadní nápravě) je famózní a pod plynem i při razantním zacházení se eresšestka doslova zakousne do asfaltu a s maximální odhodlaností drží stopu. Čím víc jí nakládáte, tím lépe funguje. Auto je dlouho neutrální, čemuž napomáhá i řiditelná zadní náprava, a byť se vlastně jedná o komfortní limuzínu, perfektně zprostředkovává veškeré informace od podvozku a řízení. Limitu se (nepřekvapivě) dosahuje ve vysoké rychlosti, což od řidiče vyžaduje naprostou koncentraci a okamžité reakce. Tohle auto umí být neskutečně rychlé, ale žádá si respekt a jasnou mysl. Stejně tak je nutné mít pořád na paměti, že pohotovostní hmotnost vozu převyšuje 2,3 tuny a jeho rozměry včetně šířky nejsou úplně ideální pro dovádění na užších okreskách.

Je ale bez diskuse, že právě „rozkročený“ design se povedl na jedničku – auto vypadá nadčasově důstojně, a přitom atleticky a sportovně. Ani u tohoto modelu Audi neopouští strategii příplatků, a tak lze základní cenovku 3,6 milionu vcelku bez problémů zvednout na 4,3 milionu, což byla cena testovaného vozu. Za sportovní výfuk bych si klidně připlatil, ale třeba vyhřívání sedadel vpředu a vzadu bych tedy čekal ve standardu. Beru to ale jako marginálie – přece bych si nenechal nějakými penězi zkazit dojem z tak skvělého auta.

 

Plusy: dynamika a agilita, odladění podvozku, univerzálnost

Minusy: vyšší spotřeba, přehlednost karoserie, ceny příplatků

Sdílet:

Hlavní zprávy

Weby provozuje SPM Media a.s.,
Křížová 2598/4D,
150 00 Praha 5,
IČ 14121816

Echo24.cz

×

Podobné články